Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksresultaat

Onderwijstaken door studentassistenten

Publicatie - november 2024

Studentassistenten verrichten verschillende soorten onderwijstaken in het hoger onderwijs. Deze systematische literatuurstudie bracht het onderzoek in kaart naar hoe studentassistenten worden voorbereid op hun inzet in het onderwijs, welke soorten onderwijs ze verzorgen en wat dit oplevert voor de studentassistenten en hun studenten.

De studentassistenten werden vooral bij praktisch vaardigheidsonderwijs en laboratoriumonderwijs in medische en scheikundige opleidingen ingezet, en in mindere mate ook bij casusonderwijs en studievaardigheden. Qua voorbereiding hadden ze het meeste baat bij een training waar het verwachte gedrag voorgedaan wordt, waar ze kunnen oefenenen en hier feedback op krijgen. Wanneer onderwijs door studentassistenten als aanvulling op het bestaande onderwijs wordt georganiseerd leidt het tot hogere studenttevredenheid en betere prestaties bij de studenten die dit aangeboden krijgen ten opzichte van wie dit niet krijgt aangeboden.

Supplementele Instructie

Deprestaties en tevredenheid van studenten die practica krijgen van studentassistenten versus docenten zijn vergelijkbaar. Bij de organisatie van studentassistenten in het onderwijs kan geleerd worden van de twee stromingen die nu prevaleren: Supplementele Instructie (SI) en PeerAssistedLearning (PAL). Centrale coördinatie van het opleiden van begeleiders en studentassistenten, duidelijke complementaire functieprofielen, inzet bij praktische vakken, en inbedding binnen de opleidingen op basis van passende leeruitkomsten kunnen bijdragen aan duurzame borging.

Auteurs

  • Izaak Dekker
  • Marieke Thurlings
  • Laurie Delnoij
  • Jan van der Veen
Lees het artikel in Tijdschrift voor Hoger Onderwijs
(opent in nieuw venster)
Meer informatie over Lectoraat Maatwerk in Leren en Instructie