Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksresultaat

Meertaligheid in de klas: (Laat) alle talen tellen!

Publicatie - januari 2023

In Amsterdam zijn meertalige kinderen in de meerderheid: meer dan zestig procent spreekt thuis een andere taal dan of naast het Nederlands. Wat betekent deze meertalige realiteit voor professionals die met kinderen en jongeren werken?

Nederland is (van oudsher) een meertalig land en iedere klas is in feite een meertalige minisamenleving. In dit hoofdstuk (uit het vakdidactisch handboek Nederlands ‘Vaardig met vakinhoud’) beschrijven we welke uitdagingen en kansen deze meertalige realiteit met zich meebrengt voor het schoolvak Nederlands. Eerst lichten we toe wat we onder ‘meertaligheid’ verstaan wordt, hoe meertaligheid in het onderwijs zowel een gegeven als een doel is en hoe er op dit moment in het onderwijs wordt omgegaan met andere talen en taalvariëteiten dan het Standaardnederlands. Vervolgens schetsen we enkele discussies met betrekking tot meertaligheid die relevant zijn voor (toekomstige) leraren Nederlands. Ten slotte geven we enkele voorbeelden van hoe leraren Nederlands op een (meer) kansrijke manier om kunnen gaan met alle talige bagage die leerlingen meebrengen.

Auteurs

  • Catherine van Beuningen
  • Daniela Polišenská

Publicatie in Handboek vakdidactiek Nederlands (pp. 27-39). Uitgeverij Coutinho.