Onderzoeksresultaat
Meertaligheid in het mbo
Publicatie - december 2022
Deze inventarisatiestudie laat zien hoe mbo-docenten Nederlands en Engels denken en rapporteren over hun handelen ten aanzien van het erkennen en benutten van meertalige competenties voor studie en beroep.
Het onderzoek laat zien dat docenten twijfelen aan de voordelen van meertaligheid en liever geen andere talen dan het Nederlands of Engels laten gebruiken in de klas. Met betrekking tot beroep wordt duidelijk dat docenten aangeven veel taaloefening te bieden in beroepssituaties, maar niet in meertalige beroepssituaties. Met name bij het oefenen met mediërende strategieën en Engels als lingua franca verschillen de opvattingen en gerapporteerde praktijken van docenten Nederlands en Engels van elkaar.
Auteurs
- Eline van Batenburg
- Liz Dale
- Catherine van Beuningen
- Daniela Polišenská
Lees het artikel in Levende Talen Tijdschrift
Meer informatie over het lectoraat Taalontwikkeling en Meertaligheid