Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksresultaat

(Terug)schakelen naar ketendenken

Publicatie - oktober 2014

Deze publicatie bevat de resultaten van het RAAK-PRO-onderzoeksprogramma ‘Keten- en Netwerkstrategieën van MKB-ondernemingen in Mainports’.

Elkaar versterkende ‘mainports’

De Metropoolregio Amsterdam heeft met een airport, seaport, greenport en dataport een krachtige combinatie van elkaar versterkende ‘mainports’ in handen. Een combinatie waarmee we ook internationaal hoge ogen gooien. Op basis van HvA-benchmarkonderzoek naar zeventien internationale airport-seaportregio’s noteert Amsterdam bijvoorbeeld een sterke, vierde plaats. En gezamenlijk bezetten de airport-seaportregio’s van Amsterdam en Rotterdam zelfs de tweede plaats, na Singapore. Een positie om trots op te zijn, maar ook eentje die gebaseerd is op in het verleden behaalde successen.

Concurrentiepositie verstevigen

Om als logistieke regio in deze globaliserende wereld concurrerend te blijven, zullen we moeten blijven bewegen. Als land, als overheid, als branche en niet in de laatste plaats als (MKB-)bedrijfsleven. Want met een vitaal, actief en innoverend bedrijfsleven kunnen we een heel eind komen in het behouden en uitbouwen van onze voortrekkersrol. In hoeverre het logistieke MKB die theorie in de praktijk waar kan maken, daarover handelt dit onderzoek.

Brug tussen MKB in logistiek en ports

Het MKB in de logistiek heeft turbulente jaren achter de rug. Na een lange economische recessie is de aandacht van de meeste bedrijven gefocust op de eigen bedrijfsvoering en ‘het hoofd boven water houden’, in plaats van innoveren in strategische samenwerkingsverbanden gericht op de lange termijn.

Het RAAK-PRO-onderzoeksprogramma ‘Keten- en Netwerkstrategieën van MKB-ondernemingen in Mainports’ heeft ondanks deze omstandigheden op zinvolle wijze de brug weten te slaan tussen de ‘air- en seaports’ en grotere ondernemingen enerzijds, en MKB-ondernemingen in de logistiek anderzijds. In een onderzoeksprogramma dat maatschappelijk en economisch relevant is.

Werken met leaderfirmbenadering

Via de zogeheten ‘leaderfirmbenadering’ heeft het onderzoeksteam de overwegend kortetermijnoriëntatie van MKB-ondernemingen ingepast in de langetermijnoriëntatie van het onderzoeksprogramma en de grotere partijen. De directe zakelijke relatie tussen MKB en leaderfirms zorgde voor direct bruikbare resultaten. Het onderzoeksprogramma heeft bovendien concrete suggesties opgeleverd over hoe MKB-ondernemingen bij de zogenaamde regieconcepten te betrekken zijn. Waarmee het innovatiebeleid van de overheid en diverse innovatieplatforms direct hun voordeel kunnen doen.

Innovatie is mogelijk

Het nu afgesloten RAAK-PRO-onderzoeksprogramma heeft verder aangetoond dat het uitvoeren van innovatieprogramma’s met het logistieke MKB uitdagend is. Tegelijkertijd is het niet onmogelijk en levert het voor de innovatie en concurrentiekracht van logistiek Nederland onmisbare resultaten op. Dat we als topsector nog niet klaar zijn, is duidelijk. Dat we er in principe goed uitgerust voor zijn, smaakt naar meer.

Bekijk de publicatie (Terug)schakelen naar ketendenken
(opent in nieuw venster)

Auteurs

  • Dick van Damme
  • Melika Levelt
  • Sander Onstein
  • Christiaan de Goeij
  • Rover van Mierlo
  • Rebecca Wilson

Lectoraat Mainport Logistiek

Deze publicatie valt onder het lectoraat Mainport Logistiek. Een duurzame en efficiënte regiologistiek is cruciaal voor de internationale concurrentiekracht van de Metropoolregio Amsterdam. Het lectoraat Mainport Logistiek maakt zich daarom hard voor praktijkgericht onderzoek op dit gebied, met en voor bedrijven, overheden en (andere) kennisinstellingen.