Visual Methodologies
Over het lectoraat
Het lectoraat Visual Methodologies ontwikkelt visuele methoden voor praktijkgericht onderzoek naar maatschappelijke kwesties en debatten. Het lectoraat bestudeert onder meer de rol van beeld in de digitale cultuur. Een voorbeeld hiervan is een onderzoek naar de beeldcultuur rondom klimaatverandering.
Het lectoraat richt zich op de rol van beeld in de digitale cultuur en maakt zelf beeldmateriaal dat als ‘tool voor onderzoek’ wordt gebruikt. Het onderzoek vindt plaats in interdisciplinaire (en veelal internationale) teams van onderzoekers, ontwerpers, ontwikkelaars, journalisten en thematische experts.
Klimaatverandering op social media
Visual Methodologies onderzoekt bijvoorbeeld de rol van beeld in de digitale cultuur. Welke beelden worden op social media gedeeld rond belangrijke maatschappelijke kwesties? Hoe verschillen deze beelden onderling? En hoe kunnen we met visualisaties online en op locatie verschillende doelgroepen betrekken bij een maatschappelijk debat? Voor het lectoraat zijn visualisaties dus niet het visuele sluitstuk van een project, maar een belangrijke stap in het onderzoeksproces. Een stap die inzicht biedt in de complexiteit van een kwestie, een discussie faciliteert met een bepaalde doelgroep of kan informeren bij het nemen van beslissingen.
Een van de maatschappelijke thema’s waarmee het lectoraat zich bezighoudt, is klimaatverandering. Een actueel thema dat niet alleen in het maatschappelijk debat wordt besproken, maar ook in politieke, wetenschappelijke en activistische kringen.
Ijsbeer in de zoekresultaten
In een van onze onderzoeksprojecten onderzochten we welke beelden online worden gedeeld over het thema klimaatverandering en vooral welke beelden de meeste interactie opleveren, zoals meest gedeeld of geliked. Vervolgens hebben we vergeleken hoe die beeldtaal per online platform verschilt.
De verschillen zijn aanzienlijk. Op Facebook delen mensen slogans over het klimaat in kleurrijke typografie met afbeeldingen van beroemdheden of schattige dieren. Op Instagram zien we schitterende ‘National Geographic’-fotografie van landschappen die worden bedreigd door klimaatverandering en in de Google-zoekresultaten zien we alle clichés, zoals ijsberen in nood.
Met dit soort analyse onderzoeken we de huidige beeldtaal van klimaatverandering, maar leren we tegelijk meer over online platforms. In digitaal visueel onderzoek gaat de studie van het onderwerp hand in hand met het bestuderen van het medium. Dergelijk onderzoek kan in de praktijk mensen helpen die met dergelijke maatschappelijke kwesties bezig zijn, onder meer om effectievere campagnes te ontwikkelen.
Meer informatie over het lectoraat lees je op de website visualmethodologies.org
Visual Methodologies is een van de zeven lectoraten en drie bijzonder lectoraten die samen het kenniscentrum van de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie vormen binnen de Hogeschool van Amsterdam.