Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

Taalontwikkeling en Meertaligheid

Alle talen tellen

Het lectoraat Taalontwikkeling en Meertaligheid ontwikkelt kennis en materialen die (toekomstige) leraren en pedagogen in staat stellen de taalcompetenties van kinderen en jongeren te stimuleren.

Daarbij is het essentieel dat zij oog hebben voor en bewust voortbouwen op alle al aanwezige talige bagage: in een stad als Amsterdam groeit meer dan 60% van de kinderen en jongeren op met een andere taal dan of naast het Nederlands. Zowel om hun taalontwikkeling optimaal te stimuleren, als om de inclusie, participatie en leerkansen van deze meertalige leerders in brede zin te bevorderen, is het van belang hun kennis van deze talen te erkennen, benutten en ontwikkelen. 

Onderwijs- en opvoedingsprofessionals voelen zich op dit moment echter vaak nog onvoldoende toegerust om hun handelen effectief af te stemmen op de behoeften en talenten van meertalige kinderen en jongeren. Het onderzoeksprogramma van het lectoraat richt zich daarom op de volgende drie (deels overlappende) vraagstukken: 

  • Op welke wijze kan het onderwijs de (meer)talige competenties van kinderen en jongeren duurzaam verbeteren? 
  • Hoe kan het onderwijs het potentieel van alle leerlingen (ongeacht hun taalachtergrond) valoriseren vanuit een bewuste focus op taal? 
  • Hoe kunnen we (toekomstige) onderwijs- en opvoedingsprofessionals ondersteunen bij de ontwikkeling van de (meer)talige beroepscompetenties die zij nodig hebben om effectief te handelen in taaldiverse beroepscontexten?