Maatwerk in Leren en Instructie
Projecten
Vmbo-leerlingen uit hun meertaligheid laten putten om beter Nederlands en Engels te leren – kan dat?
-Onderzoek naar hoe het meertalige repertoire van vmbo-leerlingen didactisch kan worden ingezet voor taalverwerving en socio-culturele en emotionele ontwikkeling
Het effect van bellen en berichten op de aanwezigheid en prestaties van studenten
-Na de coronapandemie daalde de aanwezigheid in het hbo. Dit project onderzoekt het effect van bellen of berichten op aanwezigheid en prestaties.
MultiLEd: Kansrijk talenonderwijs in meertalige vmbo-klassen
-Veel leerlingen groeien meertalig op. Scholen benutten dit weinig, doordat leraren zich niet voorbereid voelen op onderwijs dat aansluit bij deze realiteit.
Moreel kader en praktische richtlijn voor experimenten met AI in onderwijs
-Dit onderzoek ontwikkelt een kader en handleiding voor veilig onderwijsonderzoek naar AI.
Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
-Onderzoek naar hoe docenten dialogen over gepolariseerde vraagstukken vormgeven ter bevordering van burgerschapsvorming.
Supplementele Instructie
-Extra kleinschalig onderwijs sinds 2022 verbeterde tentamencijfers en motiveerde studenten effectiever te studeren.
De dynamiek van differentiëren
-Dit project richt zich op onderzoek naar docentontwikkeling en schoolverbetering.
Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?
-Kritisch denken is belangrijk voor mbo-studenten voor persoonlijke groei, werk en maatschappelijke deelname. Kan dit via een lessenserie met Socratische dialoog