Maatwerk in Leren en Instructie
Projecten
Vmbo-leerlingen uit hun meertaligheid laten putten om beter Nederlands en Engels te leren – kan dat?
-Dit promotieonderzoek richt zich op de vraag in hoeverre het meertalige repertoire van vmbo-leerlingen in het talenonderwijs didactisch geactiveerd en ingezet kan worden...
Het effect van bellen en berichten op de aanwezigheid en prestaties van studenten
-Aanwezigheid van studenten in de colleges in het hoger beroepsonderwijs is bij veel opleidingen sinds de coronapandemie gedaald. Omdat aanwezigheid een voorwaarde is voor...
MultiLEd: Kansrijk talenonderwijs in meertalige vmbo-klassen
-Veel leerlingen groeien op met een andere taal dan of naast het Nederlands. Bovendien leren leerlingen op school nieuwe talen, zoals Engels. Iedere leerling ontwikkelt zo...
Moreel kader en praktische richtlijn voor experimenten met AI in onderwijs
-Generatieve kunstmatige intelligentie -zoals de onlangs snel opgekomen chatagents- kan op bedoelde en onbedoelde manieren van grote invloed zijn op het onderwijs.
Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
-Burgerschapsonderwijs wordt in een polariserende samenleving steeds belangrijker. Een uitdaging is het bespreken van maatschappelijk controversiële vraagstukken, zoals mi...
Supplementele Instructie
-Studenten kregen door de corona-restricties minder fysiek onderwijs aangeboden. In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs organiseerde de Faculteit Onderwijs en...
De dynamiek van differentiëren
-De implementatie van differentiëren blijkt in de praktijk keer op keer een uitdaging. Dit onderzoeksproject richt zich op het verkrijgen van een dieper inzicht in de prof...
Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?
-Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor mbo-studenten. Zowel voor hen persoonlijk, voor hun kansen op de arbei...