Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

Leren en Innoveren

Over het lectoraat

Vertrekpunt van het lectoraat is de gedachte dat goed onderwijs niet gemaakt wordt door goede leraren, maar door goede lerarenteams die elkaar versterken, aanvullen en uitdagen en die samen op zoek zijn naar het beste antwoord op behoeften van zowel leerlingen als de (grootstedelijke) samenleving.  

We willen daarom bijdragen aan een collaboratief beroep waarin leraren samenwerken. Dat doen we door bij te dragen aan beroepsstructuren die het vaak eenzame karakter van het leraarschap (als individuele leraar verantwoordelijk voor je eigen klas en je eigen schoolvak) doorbreken en die de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de dagelijkse schoolpraktijk en de ontwikkeling daarvan versterken. 

We willen daarnaast bijdragen aan een dynamisch beroep waarbinnen lerarenteams zich kunnen blijven ontwikkelen in professionele kwaliteit en professionele rollen. Dat doen we door bij te dragen aan concrete beelden en handvatten voor professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling gedurende de loopbaan van leraren en door bij te dragen aan ontwikkelmogelijkheden voor leraren in de vorm van leergangen, masteropleidingen en, recentelijk, door de mogelijkheid van een professional doctorate voor leraren. 

Leiderschap en veranderprocessen

Lerarenteams die samen vormgeven aan de ontwikkeling van onderwijs hebben niet alleen behoefte aan krachtige pedagogische, didactische en vakinhoudelijke kwaliteiten, maar ook aan kwaliteiten op het terrein van leiderschap en veranderprocessen. Als je verantwoordelijkheid neemt voor processen die je eigen klas en vak overstijgen moet je iets snappen over veranderprocessen en de emoties die die kunnen oproepen.  

Patronen zichtbaar maken

Daarbij spelen structuren en systemen in scholen een grote rol. Die kunnen namelijk het dynamische en collaboratieve karakter van het beroep in de weg zitten. Dat kan leiden tot patronen die de ontwikkeling van krachtige teams en krachtig onderwijs belemmeren. Binnen het lectoraat proberen we die patronen zichtbaar en bespreekbaar te maken en gaan we op zoek naar systemen en structuren die krachtige lerarenteams ondersteunen. Dat kan zowel betrekking hebben op structuren binnen de school, structuren op regionaal niveau of op landelijk niveau. 

Kort gezegd gaat het in het lectoraat om de koppeling tussen professioneel leren en de verandercapaciteit van (teams van) leraren, kortom tussen Leren & Innoveren. Dat alles kunnen we niet alleen, maar enkel in nauwe samenwerking met leraren en scholen. Dat helpt ons ook om in projecten tot opbrengsten te komen die praktisch, en relevant zijn voor de dagelijkse praktijk van scholen en lerarenteams.