Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad
“First-generation student”: a helpful or stigmatising label in Dutch student life?
-In dit korte artikel onderzoekt Lieve de Coninck deze vraag aan de hand van voorbeelden uit een recent participatief onderzoek tijdens de introductie van nieuwe studenten...
Eenzaamheid onder kwetsbare jongeren: van herkennen naar handelen
-Veel jongeren in Nederland voelen zich eenzaam. Eenzaamheid kan grote gevolgen hebben. Professionals ervaren handelingsverlegenheid bij het handelen in het contact met jo...
Het meten van studentbetrokkenheid in het hbo
-Om succesvol te kunnen studeren in het hbo is het van belang dat studenten zich zowel betrokken voelen bij hun onderwijsomgeving (identificatie) als zich betrokken gedrag...
Onderzoekend werken aan studiesucces in het hbo
-Met dit project ondersteunt het lectoraat 'Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad' voortdurend het onderzoekend werken aan studiesucces op de HvA. Docenten die Int...
Diversiteit en Inclusie: wat moet je ermee als docent?
-Diversiteit en Inclusie (D&I) staan hoog op de agenda van de HvA. Tegelijkertijd is de kennis over deze thema’s in de organisatie versnipperd en zijn de professionaliseri...
HvA Tune In: het zomerbrugprogramma
-Van de studenten met laagopgeleide ouders (40% op het hbo) maakt 1 op de 4 de opleiding niet af. Onder medestudenten is dat 1 op 5. Om de kansen op studiesucces te bevord...
Een goed begin? Groepsgesprekken over racisme, macht en privilege
-Dit onderzoek beschrijft hoe je een eerste gesprek met collega's over racisme, macht en privilege in het onderwijs kunt voeren. Onderzoekers van het Centre of Expertise U...
Toegankelijk hoger onderwijs voor, door en na de poort
-Het waarborgen van de toegankelijkheid is een breed gedragen doel in het hoger onderwijs (ho). Ondanks deze consensus is nog altijd sprake van significante verschillen in...