Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad

Associate lector

Het onderzoek van Daphne Wiersema is gericht op studentbegeleiding in het hbo. Daarnaast is zij hoofddocent bij de opleiding Toegepaste Psychologie.

Daphne doet onderzoek naar studentbegeleiding in het hoger onderwijs, specifiek ook op de Faculteit Onderwijs en Opvoeding. Studenten worden tijdens hun opleiding begeleid bij hun studievoortgang, bij het maken van loopbaankeuzes en bij hun ontwikkeling naar startbekwame professionals. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de verschillende thuis- en onderwijsachtergronden.

De HvA wil de komende jaren studentbegeleiding versterken (zie de ambities in het HvA-Instellingsplan, 2021) omdat studentbegeleiding een belangrijke voorwaarde voor studentsucces is. Ook de ontwikkeling naar meer persoonlijke leerpaden en flexibel onderwijs met meer regie voor de student is gebaat bij een goede studentbegeleiding.

Binnen het lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad heeft Daphne diverse onderzoeken gedaan hoe studentbegeleiding wordt vormgegeven in de bacheloropleidingen. Welke verwachtingen hebben (aankomend) studenten van studentbegeleiding en matcht dat met de rolopvatting van docenten? Hoe kunnen opleidingen effectief invulling geven aan studentbegeleiding waardoor de student vanaf de start tot de finish goed wordt meegenomen? En – niet in de laatste plaats - hoe nemen we de professionals die daarin een sleutelrol vervullen mee op een manier die hanteerbaar is voor henzelf en voor de organisatie?