Het meten van studentbetrokkenheid
Een gevalideerd meetinstrument geeft opleidingen handvatten om de betrokkenheid van hun studenten in beeld te brengen.
De inrichting van het onderwijs(stelsel) heeft grote invloed op de schoolloopbanen van jongeren. Hoe kunnen we leerlingen en studenten met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden ondersteunen om de kans van slagen naar en in het hoger onderwijs te vergroten?
Een gevalideerd meetinstrument geeft opleidingen handvatten om de betrokkenheid van hun studenten in beeld te brengen.
Hoe verhoudt een concept als 'eerstegeneratiestudent' zich tot de eigen verhalen van studenten over wie ze zijn? Kan het nuttige nieuwe manieren openen voor mensen om zichzelf te begrijpen en te herpositioneren in het licht van ongelijkheid?
Het waarborgen van de toegankelijkheid is een breed gedragen doel in het hoger onderwijs. Ondanks deze consensus is nog altijd sprake van significante verschillen in de kansen van studenten met uiteenlopende achtergronden om succesvol in te stromen en te studeren in het hbo en wo.
De experts van het lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad
Louise is lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad en bijzonder hoogleraar aan de UvA. Daarnaast is zij voorzitter van de Onderwijsraad.
Daphne Wiersema is associate lector bij het lectoraat. Daarnaast vervult zij de rol van hoofddocent bij de opleiding Toegepaste Psychologie, met een focus op onderzoek naar studentbegeleiding in het hbo.