Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

Fashion Design and Identity

Over het lectoraat

Het bijzonder lectoraat Fashion Design and Identity (FD&I) maakt deel uit van het lectoraat Fashion Research & Technology. FD&I benadert mode als een cultureel fenomeen en kijkt naar de effecten van globalisering en digitalisering in de context van industrie, bedrijfsleven, consumentengedrag en onderwijs.

FD&I werkt vanuit een praktijkgerichte ontwerpbenadering, hierin staan twee perspectieven centraal. Allereerst het cultureel perspectief met een focus op inclusiviteit in de mode waarin wordt onderzocht hoe digitalisering, internet en globalisering de mode (en haar waarden) veranderen. Daarbij wordt specifiek gekeken naar de gevolgen van globalisering, internet en digitalisering op de-westernisering van de mode en op de betekenis van dekolonisering, inclusiviteit en transnationalisme voor de discipline. Ten tweede het innovatieperspectief met een focus op innovatie ten behoeve van duurzaamheid, en daarin speelt digitalisering van het vakgebied een cruciale rol. Hierbij wordt de impact op waardesystemen verkend, resulterend in meer inclusieve en meer ethische industrie en business innovatie en impact daarvan op onderwijs en menselijk gedrag.

Maja Blom

Fashion Design & Identity is ingebed in het kernlectoraat Fashion Research & Technology, geleid door lector Troy Nachtigall. Beide lectoraten onderzoeken de digitale transformatie van mode en de impact daarvan op de discipline en de maatschappij vanuit een praktijkgerichte designbenadering. FD&I voegt daar een aanvullende geesteswetenschappelijke benadering aan toe. Als zodanig kan FDI&I aan beide programma's bijdragen van Fashion Research and Technology:

Future Means of Making: gericht op innovatie kijkend naar de digitalisering van de mode, nieuwe manieren van productie, verkoop, data, retail en bedrijfsmodellen.

Future Ways of Wearing: het adresseren van de implicaties van digitale innovatie, toegenomen diversiteit en duurzaamheid voor de sociale en culturele waarden van de mode.

Beide lectoraten onderzoeken de digitale transformatie van mode en de impact daarvan op de discipline en de maatschappij vanuit een praktijkgerichte designbenadering .

Het bijzonder lectoraat Fashion Design and Identity is een van de zeven lectoraten en drie bijzonder lectoraten die samen het kenniscentrum FDMCI vormen. Het kenniscentrum is onderdeel van de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie binnen de Hogeschool van Amsterdam.