Didactiek van de Bètavakken
Synergie
-Het lectoraat Didactiek van de Bètavakken ontwikkelt, onder leiding van Bert Bredeweg en Marco Kragten, een digitale leeromgeving voor systeemdenken, gefinancierd door ee...
Moreel kader en praktische richtlijn voor experimenten met AI in onderwijs
-Generatieve kunstmatige intelligentie -zoals de onlangs snel opgekomen chatagents- kan op bedoelde en onbedoelde manieren van grote invloed zijn op het onderwijs.
TransEET (Transforming Education with Emergent Technologies)
-The TransEET project aims to establish a sustainable network between research labs that will enable a strategic program leading to the co-design, implementation and outre...
Leren redeneren over wetenschappelijke vraagstukken
-Leerlingen in het basis-en voortgezet onderwijs worden in hun dagelijks leven geconfronteerd met complexe onderwerpen als klimaatverandering en vaccinatie. Deze situatie...
Dutch Black Hole Consortium
-Het Nederlandse Zwarte Gaten Consortium (Dutch Black Hole Consortium; www.dbhc.nl) doet onderzoek in disciplines zoals theoretische natuurkunde, sterrenkunde, geologie en...
BIOCLOCK
-De gehele levende natuur, ook de mens, bezit een ‘aangeboren’ biologische klok. De afgelopen jaren is gebleken dat deze biologische klok verstoord raakt door de 24-uursma...
Minds-On
-In samenwerking met scholen ontwikkelt Minds-On een nieuw digitaal instrument dat, naast het doen van onderzoek, leerlingen ondersteunt bij het begrijpen en verklaren van...
Kritisch denken met Interactieve concept cartoons 2
-Interactieve concept cartoons stimuleren leerlingen om kritisch na te denken over maatschappelijke onderwerpen waar natuurwetenschappelijke kennis aan ten grondslag ligt.
Denker
-Het Denker project ontwikkelt en onderzoekt een methodiek voor het ontwikkelen van vaardigheid in systeemdenken.