Didactiek van de Bètavakken
Over het lectoraat
Het lectoraat Didactiek van de Bètavakken richt zich op versterking van het bèta-onderwijs in de keten van primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en lerarenopleidingen. Onder de bètavakken verstaan we de natuurwetenschappen (natuurkunde, scheikunde, biologie), wiskunde en techniek. Het gaat daarbij om didactische vraagstukken in de grote stad Amsterdam, gericht op de toegankelijkheid van bèta-technische opleidingen en het ontwikkelen van bèta-technische geletterdheid voor alle leerlingen.
Het lectoraat wil dat meer leerlingen in de grote stad met plezier en succes bètavakken leren. Door leermateriaal en didactische kennis te ontwikkelen en te ontsluiten levert het lectoraat een bijdrage aan de toename van het aantal studenten en docenten dat bèta-didactisch onderzoek doet. Daarnaast wil het lectoraat – mede door docenten en onderzoekers uit po, vo, mbo en lerarenopleidingen met elkaar te verbinden - met praktijkonderzoek in scholen zorgen voor innovatie en schoolontwikkeling en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van duurzame technologie in de stad.
Het lectoraat maakt bewust gebruik van de mogelijkheden die de stad biedt, zoals het samenwerken in multidisciplinaire netwerken van scholen, opleidingen, culturele instellingen en musea. In bèta-technisch opzicht heeft de grote stad een aantal vraagstukken rond duurzame gebouwen, alternatieve energievoorzieningen, stadslandbouw, recycling van afval, die een bron vormen voor contextrijk en betekenisvol onderwijs.