Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

Didactiek van de Bètavakken

Associate lector

Vanuit haar positie als associate lector richt Joanna zich op het gebruik van technologie in het onderwijs. Hoe kan technologie gebruikt worden om leerlingen te bereiken en te motiveren? Hoe kan technologie ingezet worden om leerlingen en leraren te ondersteunen in het leren én doceren? En hoe kan technologie verantwoord worden ingezet in het onderwijs?

Joanna kijkt daarbij vooral hoe hands-on en minds-on leren in Natuur- en Technieklessen kan worden ondersteund met behulp van interactieve kennisrepresentaties op de basis- en middelbare scholen en op de lerarenopleidingen van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding.

Joanna combineert haar onderzoek binnen het Lectoraat Didactiek van de Bètavakken met de rol van Educatie Manager voor de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) vanuit de Universiteit van Amsterdam, waar ze verantwoordelijk is voor een nationaal onderwijsprogramma (4-18 jaar) inclusief het netwerk van Mobiele Planetaria. Daarnaast is Joanna lid van de Raad van Bestuur van het Dutch Black Hole Consortium, voorzitter van de Vereniging van Nederlandstalige Planetariums (PlaNED), lid van de redactieraad van natuurkunde.nl en National Astronomy Education Contact van de Internationale Astronomische Unie voor Nederland.

Voordat Joanna in 2020 bij het lectoraat aansloot, was Joanna docent Natuur- & Techniekonderwijs en sectievoorzitter Mens en Wereld bij de pabo van de HvA. Zij komt oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk (VK) waar ze in 2005 promoveerde in de natuurkunde (astrofysica) aan de Universiteit van Sheffield. Van 2005-2012 vervolgde ze haar onderzoekscarrière in de astrofysica, met postdoc-posities aan de Universiteit van Sheffield (VK) en de Universiteit Leiden. In 2012 stapte Joanna over naar het (sterrenkunde)onderwijs met een positie bij de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA). Van 2016 tot 2020 werkte zij bij de pabo van de HvA.

Kijk ook op HvA Research Database(opent in nieuw venster)