Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

De Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding

Over het lectoraat

Hoe ga je als leraar of pedagoog in Amsterdam om met kinderen, leerlingen, studenten of ouders en hoe vergroot je de handelingsbekwaamheid van deze professionals in de directe omgeving van kinderen en jongeren?  

Stadsbekwaam 

In het beroepenveld in Amsterdam en in recent onderzoek wordt benadrukt dat de grootstedelijke regio een andere omgeving is die ook andere eisen stelt aan de mensen die daar (gaan) werken als leerkracht of pedagoog: men moet niet alleen ‘startbekwaam’ maar ook ‘stadsbekwaam’ zijn. De grootstedelijke omgeving kenmerkt zich door een grote diversiteit van de populatie en biedt een rijke omgeving die kansen biedt voor interprofessionele samenwerking en verbinding van de verschillende leefmilieus van thuis, kindcentrum en buurt. 

De verbinding van leefmilieus betekent in de praktijk vaak samenwerking van pedagogische professionals met een verschillende professionele achtergrond (pedagogische of didactische opleiding, mbo-hbo, verschillende sectoren). Deze interprofessionele samenwerking is nieuw en is een terugkerend thema van onderzoek. 

Onderzoeksthema's binnen het lectoraat: 

  • Omgaan met kinderen en jongeren bij opgroeien en leren; 
  • Omgaan met ouders bij pedagogisch partnerschap en opvoedingsondersteuning (o.a. ouderbetrokkenheid en pedagogische partnerschap realiseren bij een diverse ouderpopulatie); 
  • Diversiteit van de (professionele) omgeving: interprofessionele samenwerking tussen pedagogische professionals en verbinding van het eerste, tweede en derde leefmilieu in de lokale ‘community’;  
  • Versterken van de professionele identiteit van studenten en professionals in het beroepsonderwijs (unieke kenmerken die docenten definiëren, de waarden waarvoor zij staan en de doelen die zij in hun dagelijkse praktijk nastreven). 

Pedagogisch partnerschap 

Belangrijke thema’s in het werk van Ruben zijn kinderopvang en de aansluiting met de basisschool, sociale inclusie, internationalisering van het onderwijs en ‘urban education’. Het opgroeien van kinderen in de kinderopvang en op de basisschool - en een doorgaande lijn tussen deze twee – staan daarbij centraal. Evenals de professionalisering van de pedagogisch-didactische professionals. Hij is daarnaast betrokken bij internationaal onderzoek met diverse Europese partners.  

Versterken beroepsonderwijs  

Het onderzoek van Fadie richt zich specifiek op het begrijpen van hoe de professionele identiteit van docenten in het beroepsonderwijs zich ontwikkelt. De professionele identiteit stuurt hun gevoelens, gedachten en pedagogische handelingen, vooral in uitdagende situaties zowel binnen als buiten de klas. En dus beïnvloedt dit hoe docenten zichzelf zien, hoe ze handelen, communiceren en lesgeven. De verkregen inzichten kunnen bijdragen aan het verbeteren van het beroepsonderwijs in zijn geheel. Door beter te begrijpen wat docenten drijft en hoe hun professionele identiteit zich ontwikkelt, kunnen opleidingsprogramma’s beter worden afgestemd op de specifieke behoeften van toekomstige onderwijsprofessionals. Bovendien ondersteunt het mbo-instellingen bij het optimaal toerusten van hun docenten met inhoud die nauw aansluit bij hun professionele waarden en doelstellingen, waardoor de kwaliteit van het onderwijs verder wordt versterkt.