Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lectoraat

Bewegen in en om School

Over het lectoraat

Kinderen en jongeren bewegen te weinig. Daardoor missen ze de voordelen van bewegen voor hun lichamelijke, emotionele, sociale, persoonlijke en intellectuele ontwikkeling. Steeds meer kinderen en jongeren hebben problemen met hun motoriek, hun lichamelijke en mentale gezondheid, en hun welbevinden.

Het lectoraat Bewegen in en om School wil ervoor zorgen dat alle kinderen goed leren bewegen, elke dag regelmatig en voldoende bewegen en plezier hebben in bewegen. Samen met de Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente Amsterdam werken we aan deze missie aan de hand van 5 gezamenlijke ambities voor de komende 10 jaar. Door aan deze ambities te werken, willen we ook zorgen voor veranderingen in het beleid van de betrokken organisaties.

Ambities

  • Het bewegingsonderwijs wordt van hoge kwaliteit, onder andere door voortdurende professionalisering en een sterk netwerk van vakleerkrachten.
  • Elke school gaat werken met de Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek, zodat ieder kind passend bewegingsonderwijs en waar nodig extra aanbod of zorg krijgt.
  • Scholen werken stapsgewijs aan een Dynamische Schooldag op maat, waarbij ieder kind het zitten elk half uur onderbreekt met een beweegmoment.
  • ALO-studenten en Pabo-ALO studenten worden opgeleid in een rijke leeromgeving, waarbij stagescholen en de ALO samenwerken.
  • Er wordt samengewerkt binnen onderzoeksprojecten van het lectoraat die bijdragen aan de gezamenlijke missie.

Onderzoekslijnen

Het onderzoek van het lectoraat is onderverdeeld in 3 onderzoekslijnen:

1. Beter leren bewegen

We onderzoeken hoe kinderen beter kunnen leren bewegen tijdens de gymles en hoe de gymles ervoor kan zorgen dat ze hun hele leven met plezier blijven bewegen. We kijken naar hoe we gymles leuk en passend kunnen maken voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond en identiteit.

2. Passend Bewegingsonderwijs, Aanbod en Zorg

We onderzoeken hoe we kinderen met een motorische achterstand tijdig kunnen signaleren en beter kunnen helpen. We kijken naar welke aanpassingen nodig zijn in de gymles en welk extra beweegaanbod en/of zorg hen kan ondersteunen. We richten ons op het samenwerken met professionals en ouders om hen zo goed mogelijk te helpen.

3. Meer Bewegen In en Om School

We onderzoeken hoe we de schooldag actiever kunnen maken. We kijken naar de rol van de gymleerkracht, niet alleen in de gymzaal, maar ook daarbuiten. Samen met het schoolteam en andere professionals in de buurt zorgen we ervoor dat kinderen elke dag voldoende en regelmatig bewegen.

Samenwerkingspartners

Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn de gemeente Amsterdam en het schoolbestuur van Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT). Samen leren en vernieuwen we. Wat we leren, delen we met andere partners: schoolbesturen in de regio Amsterdam, andere kennisinstellingen, gemeentes en landelijke partners zoals de Beweegalliantie.

Verbinding met onderwijs

Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek en werkt daarbij nauw samen met collega’s van de ALO, Pabo-ALO en de Pabo om de studieprogramma’s te verrijken met nieuwe kennis.