Aviation Engineering
Over het lectoraat
Het lectoraat Aviation Engineering van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zorgt ervoor dat de luchtvaartindustrie sneller kan innoveren. Onze onderzoekers werken in de hangar nauw samen met luchtvaartprofessionals en ontwikkelen tools voor bestaande en nieuwe toepassingen. Daarmee kan de sector sneller en nauwkeuriger werken, worden minder materialen verspild en gaan de kosten omlaag.
Innovatie van de luchtvaart
De uitstoot van broeikasgassen en de verspilling van materialen in de luchtvaartsector verminderen, en onderhoud en reparatie in de sector efficiënter maken: dat kan alleen met innovatie. Er zijn al mooie technologieën beschikbaar, maar deze zijn niet altijd toe te passen. Dat komt bijvoorbeeld omdat ze eerst moeten voldoen aan strenge internationale veiligheids- en certificeringseisen. Bovendien is er een kloof tussen productie en onderhoud. Bij de productie van vliegtuigonderdelen wordt snel en efficiënt gewerkt, met inzet van robots en andere automatiseringsoplossingen, terwijl in de hangar veel werk nog met de hand gaat.
Onderhoud verbeteren door voorspellende strategieën
Nieuwe voorspellende strategieën in onderhoud maken veel repetitieve, arbeidsintensieve taken overbodig. Dat levert kostenbesparingen op van miljoenen euro’s. Algoritmen voor gegevensuitwisseling maken federated learning, een decentrale vorm van machine-learning, mogelijk. Luchtvaartpartners die nu geen gegevens met elkaar mogen delen kunnen hier veel profijt van hebben. Geavanceerde robots kunnen met sensoren mogelijke defecten in de structuur en componenten van vliegtuigen nauwkeurig en snel identificeren. Milieuvriendelijke reparatietechnologieën, zoals cold spray, verlengen de levensduur van vliegtuigen door nu nog niet reparabele componenten te repareren.
Systeeminnovaties
Ook opleidingsinnovaties, zoals de ontwikkeling van een maintenance synthetic training device (MSTD) voor technici, brengen duurzaamheidsvoordelen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan simulaties die uitgevoerd kunnen worden zonder vliegtuig.
Daarnaast vindt er praktijkgericht onderzoek plaats naar de transitie naar slimme autonome operaties aan de airside in 2050. De nadruk ligt hierbij op de automatisering van turnaround-processen en grondvoertuigen en op de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor luchthavenbeveiliging.
Het lectoraat Aviation Engineering bevindt zich op het snijvlak van al deze innovaties. We onderzoeken ook welke uitdagingen in service en reparatie de introductie van elektrische en door waterstof aangedreven vliegtuigen met zich meebrengt.
Konstantinos Stamoulis, lector Aviation Engineering
Konstantinos Stamoulis is gepromoveerd op het onderwerp Fatigue of Micromechanical Systems en behaalde masters in Applied Mechanics, Materials Science en Engineering. Hij is sinds 2020 lector Aviation Engineering aan de HvA. Daarnaast is Stamoulis lid van het Program Comittee van de International Council of the Aeronautical Sciences(opent in nieuw venster) (ICAS) en van het Executive Committee van het Aerospace Network van de Institution of Engineering & Technology (IET). Ook neemt hij deel aan diverse redactieraden van tijdschriften en wetenschappelijke commissies. 'Het maakt me enthousiast als ons onderzoek bijdraagt aan innovatie in de luchtvaartindustrie', zegt Stamoulis.
Onderwijs betrekken bij het onderzoek
Het lectoraat Aviation Engineering betrekt regelmatig studenten bij het onderzoek, bijvoorbeeld via afstudeerstages. Samen met de docent-onderzoekers bouwen studenten aan een stevige kennisbasis voor duurzame innovatie in de luchtvaartindustrie.
Het lectoraat draagt ook bij aan het onderwijs via lezingen en werkgroepen in het curriculum van Wiskunde & Modellering, Vliegtuigprestaties, Constructie & Materialen, Onderhoud en LCM en Human Factors en Veiligheid, evenals de bachelor Luchtvaart. De afdeling begeleidt regelmatig masterstudenten tijdens een stage via het Erasmus Uitwisselingsprogramma.
Partners van het lectoraat Aviation Engineering
Het lectoraat is een gewaardeerde partner in de luchtvaartsector en werkt nauw samen met diverse universiteiten, kennisinstellingen en hogescholen. Het lectoraat neemt deel aan verschillende Europese onderzoeksprojecten en is partner in het project BrightSky. Doel is de Nederlandse luchtvaart een leidende rol te laten spelen in Europa, in duurzaamheid, digitalisering en sociale innovatie.