Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Onderwijs- en Innovatieplein

Bronnen en materialen - zelf maken

Wanneer je bij je zoektocht naar bronnen erachter komt dat je hiaten moet opvullen, of het verhaal op een eigen manier wilt vertellen, dan kan je zelf aan de gang gaan met het maken van eigen bronmateriaal.

Voordat we je gaan verwijzen naar hands-on tips over het maken van kennisclips en podcasts eerst nog even dit: in alle gevallen is het belangrijkste waarover je nadenkt, dat je weet wat je wilt bereiken bij de studenten (leeruitkomst). Om je te helpen hier structuur in aan te brengen is het belangrijk om te bepalen welk verhaal je wilt vertellen.

Een verhaal vertellen

Of je nu een nieuwe bron ontwikkelt, een heel vak opbouwt uit onderdelen, lesgeeft in het klaslokaal, in een filmpje, in een korte anekdote of in een heel semester: je vertelt eigenlijk een verhaal. Wat is een goede volgorde om de leerstof te verduidelijken? Soms is dat meteen duidelijk. Bij het aanleren van een motorische vaardigheid volgen de aan te leren in stappen in de tijd op elkaar aan: stap 1, stap 2, etc. En bij andere leerstof sluiten de te onderscheiden onderdelen op een logische manier op elkaar aan. En dus presenteer je deze onderdelen in die – logische - volgorde.

Didactisch gezien zijn er verschillende manieren denkbaar om je verhaal vorm te geven waarmee je – beter - aansluit bij de voorkennis van de studenten. In onderstaande PDF worden 5 van deze manieren toegelicht. 

5 manieren om je verhaal vorm te geven (PDF)

Welk format kies je?

Wanneer je goed voor ogen hebt welk verhaal je aan je studenten kwijt wilt komt de tijd om na te denken over de vorm. Dat kan variëren van een korte tekst tot een artikel of boek, tot een een illustratie, tekening, animatie, stripverhaal, comic, kennisclip, speelfilm, podcast, etc. De keuze die je maakt is afhankelijk van de doelgroep, de doelstelling, en op welke manier je wilt dat de student met de inhoud aan de slag gaat. Onderstaande overwegingen helpen bij het bepalen van je keuze.

  • Je wilt informatie, feiten, kennis overdragen
    Je zou “gewoon” een kennisclip kunnen maken, waarbij je vertelt bij een powerpoint. Je hoofd in beeld als je het iets persoonlijker wilt maken, of jezelf in de studio voor een greenscreen laten opnemen, zodat je voor je powerpoint komt te staan. Maar wat de student vooral moet zien is de tekst (highlights), liefst ondersteund door afbeeldingen en/of grafieken die illustreren wat je vertelt. Als het om iets simpels gaat is een document met uitleg en afbeeldingen natuurlijk ook prima. Voor erg ingewikkelde zaken zou je kunnen denken aan een animatie.
  • Je wilt variatie aanbrengen in leermiddelen
    Het is niet zo, dat studenten alleen maar goed leren van een type medium (leerstijlen), maar studenten hebben uiteraard wel hun voorkeuren. Differentieren in media is echter altijd goed. Dan kan je makkelijker herhalen en dezelfde (kern-)boodschap op meerdere manieren vertellen. Dus als je veel leesvoer hebt, doe ook eens een kennisclip. Of andersom.
  • Je wilt (laten) reflecteren of opiniëren
    Het is altijd goed om verschillende perspectieven aan bod te laten komen. Een goede manier is een gesprek/discussie tussen mensen met een verschillende mening (mits ze elkaar respecteren en naar elkaar luisteren). Of iemand die vragen stelt aan een expert. Dit zou prima kunnen in een podcast, of een gesprek op video.
  • Je wilt een casus presenteren, de praktijk weergeven
    Met je studenten het werkveld in is een flinke onderneming. Gebruik daarom bijvoorbeeld een video om te laten zien hoe het er op de stageplek of in de stad aan toe gaat. Breng een deskundige in beeld terwijl deze aan het werk is. Indien nodig kan je het ook naspelen (acteurs). Als je een uitleg wilt geven van iets wat je op je computer doet, dan is een screencast geschikt: je laat op je scherm zien hoe je de handelingen uitvoert, terwijl je erbij vertelt.
  • Je wilt levendigheid inbrengen, studenten persoonlijk benaderen
    Zorg dat je zelf, eventueel samen met een gast, zo mogelijk op een aansprekende locatie, in beeld komt. Maak een vlog, als een influencer. Stel je “kwetsbaar” op en laat zien dat jij ook nog dagelijks leert.
  • Je wilt iets ingewikkelds eenvoudig of luchtig maken
    Bijvoorbeeld over een gevoelig onderwerp. Met een animatie of sequentie van getekende beelden/ schermteksten/ tekstballonnen kan je de boodschap iets zachter overbrengen. Je kunt kiezen voor voice-over, muziek, effectgeluiden etc.

Hoe maak je een kennisclip of podcast?

Klik op onderstaande button voor meer informatie over waar je rekening mee moet houden als je een goede kennisclip of podcast wilt maken.

Naar instructie