Ondersteuning voor kwetsbare jongeren in Amsterdam
A.M. Zandbergen (Marian) MSc.
Senior OnderzoekerMarian Zandbergen onderzoekt de ondersteuning van de ontwikkeling van kinderen en jongeren tot jongvolwassenen en alles wat zij daarbij tegenkomen. In positieve zin, zoals ‘de rol van kunst en cultuur in de ontwikkeling van creatieve (maak-)vaardigheden’ en in negatieve zin, bijvoorbeeld ‘de uitdagingen bij hulp en ondersteuning aan jongeren in een kwetsbare positie’, voor wie volwassen worden gepaard gaat met allerlei extra problemen en uitdagingen.
Hierbij zet zij graag ‘arts-based’ onderzoeksmethoden in, zoals Storytelling met jongeren en professionals, of schilderworkshops met kinderen, om perspectieven van allerlei betrokkenen in beeld te brengen. Bij voorkeur in de vorm van actie-onderzoek, om ideeën over ‘wat werkt’ in de praktijk te onderzoeken en samen met betrokkenen verder te ontwerpen.
Voordat Marian bij de HvA ging werken, heeft zij na haar studie Sociale Psychologie aan de UvA ruim acht jaar gewerkt als beleidsadviseur jeugd bij een adviesbureau voor het sociaal domein. Haar werk was o.a. het opzetten, leiden of evalueren van projecten (zoals mentorprojecten en initiatieven voor opvoedondersteuning), het doen van praktijk- en beleidsonderzoek voor (samenwerkende) gemeenten op het gebied van jeugdhulp en het begeleiden van veranderings- en samenwerkingsprocessen met beleidsmakers en/of jeugdprofessionals.
-
Werken aan een circulaire economie: Zelfs rasoptimisten hebben het soms moeilijk
Zandbergen, A. M. (2024). Werken aan een circulaire economie: Zelfs rasoptimisten hebben het soms moeilijk. Web publication or website, Platform Duurzaam Ondernemen. https://www.duurzaam-ondernemen.nl/marian-zandbergen-hva-werken-aan-een-circulaire-economie-zelfs-rasoptimisten-hebben-het-soms-moeilijk/#:~:text=14%20november%202024-,Marian%20Zandbergen%20(HvA)%3A%20'Werken%20aan%20een%20circulaire%20economie%3A,moed%20je%20in%20de%20schoenen.
-
‘De tragedie van het fixen’ bij het werken aan circulaire transitie
Zandbergen, A. M. (2024). ‘De tragedie van het fixen’ bij het werken aan circulaire transitie: De rol van eco-emoties bij professionals. Hogeschool van Amsterdam.
-
Speelvriendelijke Steden - Kolenkitbuurt/Overtoomseveld: beleving en ervaring
Helleman, G., Verheem, E. A., Zandbergen, A. M., & Herder, B. (2024). Speelvriendelijke Steden - Kolenkitbuurt/Overtoomseveld: beleving en ervaring: Verhalen van kinderen over hun (minder) favoriete speelplekken en de openbare ruimte. Web publication or website, Haagse Hogeschool. https://storymaps.arcgis.com/stories/d20a32093b4946e29626758ae2c518c8
-
‘Speelvriendelijke steden’ - Observatie speelplekken Kolenkitbuurt/Overtoomse Veld
Helleman, G., Nio, I. H. L., & Zandbergen, A. M. (2024). ‘Speelvriendelijke steden’ - Observatie speelplekken Kolenkitbuurt/Overtoomse Veld: Kwalitatief onderzoek naar het gebruik van formele speelpleken in twee Amsterdamse wijken. Web publication or website, Haagse Hogeschool. https://storymaps.arcgis.com/stories/568e631f68a34fee957007e941d8f2de
-
Kunst en cultuur voor iedereen mogelijk maken
Zandbergen, M., & Abu Ghazaleh, N. (2022). Kunst en cultuur voor iedereen mogelijk maken. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad.
-
Samenspel tussen care en control vraagt balanceren
Zandbergen, M. (2021). Samenspel tussen care en control vraagt balanceren: in gesprek met jongerenwerker Carlito Jones. Web publication or website, Hogeschool van Amsterdam. https://magazine.hva.nl/bewogen-stad-5/samenspel-tussen-care-en-control/
-
Jongeren hebben ruimte voor de toekomst nodig
Zandbergen, M. (2021). Jongeren hebben ruimte voor de toekomst nodig. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. https://www.socialevraagstukken.nl/?s=ruimte+voor+de+toekomst
-
Fieldlab Toekomstplannen Jongeren - Rapportage van 2,5 jaar praktijkonderzoek naar toekomstgericht werken met jongeren en jongvolwassenen
Zandbergen, A. M., Abu Ghazaleh, N., Essen, E., & Englander, S. (2020). Fieldlab Toekomstplannen Jongeren - Rapportage van 2,5 jaar praktijkonderzoek naar toekomstgericht werken met jongeren en jongvolwassenen. Hogeschool van Amsterdam.
-
Handreiking Toekomstgericht Werken
Essen, E., Zandbergen, A. M., Abu Ghazaleh, N., & Englander, S. (2020). Handreiking Toekomstgericht Werken: Lessen en methodieken uit het Fieldlab Toekomstplannen Jongeren. Hogeschool van Amsterdam.
-
Toekomst met verleden
Essen, E., Zandbergen, A. M., Abu Ghazaleh, N., & Englander, S. (2020). Toekomst met verleden: Ervaringen van jongvolwassenen over opgroeien en hulpverlening in Amsterdam. Hogeschool van Amsterdam.
-
Samenwerken met bewoners?
van Wijk, E., Zandbergen, M., & Straathof, A. (2019). Samenwerken met bewoners? Een kwalitatief actie-onderzoek in drie Zaanse wijken. Hogeschool van Amsterdam.
-
Fieldlab toekomstplannen jongeren
Essen, E., Möller, E., Faddegon, K., Zandbergen, M., Verhoef, M., Abu Ghazaleh, N., & Englander, S. (2019). Fieldlab toekomstplannen jongeren: tussenrapportage: opbrengsten 2018. Hogeschool van Amsterdam, Urban Management.