Programma Ondernemerschap
Mapping Microplastics
Voltooid
Mapping Microplastics was een eerste verkennende workshop (onderdeel van het Ondernemerschapsprogramma aan de HvA) met onderzoekers en ondernemers om in kaart te brengen hoe het publieke discours over microplastics zich ontwikkelt op Twitter.
De voorbereiding van deze workshop volgde een hybride aanpak in drie stappen: preliminary mapping, gezamenlijke interpretatie en annotatie, map redesign en feedback.
De voorlopige mapping werd uitgevoerd door het ontwerpen van een query om tweets te verzamelen rond het onderwerp Microplastics. Voor het verzamelen van de data en de voorlopige analyse hebben we gebruik gemaakt van TCAT (Twitter Capturing and Analysis Toolset), een tool ontwikkeld door het Digital Methods Initiative aan de Universiteit van Amsterdam. Een set van vier kaarten werd ontworpen om verschillende deelvragen te beantwoorden door middel van verschillende visuele modellen: netwerken van hashtags en gebruikers, beeldrasters georganiseerd door tijd en frequentie, alluviale diagrammen en lijsten van meest geinteracteerde tweets. Deze kaarten werden gebruikt in een gezamenlijke interpretatieve hybride sessie: het visuele materiaal werd geprint en naar elke partner gestuurd. Met de facilitering van ontwerpers en onderzoekers annoteerden ondernemers de geprinte kaarten in parallelle online sessies.
Een plenaire slotbijeenkomst na de workshop werd georganiseerd om toekomstige ontwikkelingen van hun onderzoek te bespreken, en een walk-through verslag na afloop samen te stellen om de workshop sessie te recapituleren en feedback te hebben op hun toekomstige intenties met de resultaten.
Andere betrokkenen
AUAS Visueel Methoden Collectief
Sabine Niederer, Federica Bardelli, Carlo De Gaetano, Maarten Groen, Wouter Meys
Betrokken bedrijven
Output
Serie kaarten en intern rapport