Ontwerpelementen van educatieve escape rooms
Interne financiering
ProjectEducational escape rooms (EERs) zijn 'live-action team-based games waarin spelers aanwijzingen ontdekken, puzzels oplossen en taken volbrengen in een of meer kamers om een specifiek doel te bereiken (meestal ontsnappen uit de kamer) in een beperkte tijd' (Nicholson, 2015, p.1). Ondanks dat ze veel worden toegepast in STEM-onderwijs, worden ze marginaal gebruikt in ondernemerschapsonderwijs (EE).
In dit project evalueerden we ontwerpelementen voor OER's in EE om docenten in ondernemerschap aan te moedigen om OER's te gebruiken. We waren in het bijzonder geïnteresseerd in ervaringsgerichte (of actiegeoriënteerde) EE omdat EERs zeer geschikt zijn voor ervaringsgericht leren.
We gebruikten een research-through-design benadering en creëerden een EER gebaseerd op 11 ontwerpelementen afgeleid uit de literatuur over sociale cognitieve theorie, ondernemerschapscompetentie, en gamification. We creëerden en evalueerden de EER in twee cycli met twee verschillende groepen studenten.
Een belangrijke output van dit project is een uitgebreid ontworpen EER die onderwijsprofessionals kunnen implementeren in hun ervaringsgerichte EE-programma's.
Het project is in 2019 afgerond.
Wetenschappelijke publicatie
Martina, R. A., & Göksen, S. (2020). Developing Educational Escape Rooms for Experiential Entrepreneurship Education. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 2515127420969957