Programma Ondernemerschap

WeRin: bevorderen van vrouwelijk ondernemerschap

4 jul 2024 17:05 | Ondernemerschap

Het aandeel vrouwelijke afgestudeerde ondernemers vergroten. Dat was het uitgangspunt van het Europese onderzoeksproject WeRin: Women Entrepreneurs in Regional Inclusive Ecosystems. Eind 2023 eindigde het project, waaraan de HvA via het lectoraat Entrepreneurship deelnam. Samen met projectleider Saskia Stoker maken we de balans op. “We moeten een ander verhaal vertellen dan de hero’s journey.”

Het Erasmus+-project WeRin was een baanbrekend initiatief met hoge ambities: een inclusief ondernemersklimaat, met gelijke kansen voor toekomstige ondernemers. Of de doelstellingen zijn behaald? “Zeker”, zegt Saskia. “De inclusieve onderwijs- en ondersteuningsprogramma’s voor ondernemerschap zijn klaar voor gebruik.”

Stereotypen

Drie jaar lang beet Saskia zich erin vast. Omdat ze als een rots staat voor emancipatie en inclusie. “In 2010 deed ik al een opleiding gender en seksualiteit, van het woord inclusie had destijds nog niemand gehoord.” Toen ze als docent-onderzoeker bij de HvA zag hoeveel stereotypen er in het algemeen in het onderwijsmateriaal zitten, wakkerde het vlammetje weer aan. “Uit Europese literatuur en cijfers blijkt dat de huidige aanpak niet leidt tot gelijkheid. Van de afgestudeerden in het hoger onderwijs in Europa bestaat zo’n 60% uit vrouwen, maar ze zijn wel ondervertegenwoordigd onder startups. Dat betekent een flink verlies van potentieel ondernemerstalent.”

Gebrek aan rolmodellen

Het begint al met een gebrek aan rolmodellen

De cijfers laten ook zien dat veel afgestudeerde vrouwen niet kiezen voor een ondernemerscarrière. Waarom dit zo is? “Dat begint al met een gebrek aan rolmodellen”, legt Saskia uit. “Zijn die rolmodellen er wel, dan gaat het vaak om feminiene activiteiten, zoals fashion of cosmetica. Een andere barrière is de taal, die is vaak juist masculien met termen als ‘risico nemen’ en ‘lef hebben’. Terwijl je ook kunt spreken over ‘kansen identificeren’ en ‘mensen met elkaar verbinden’. We moeten dus een ander verhaal vertellen dan de hero’s journey van die fantastische start-up founder die miljoenen heeft verdiend.”

Team WeRin Vlnr: JuanFra Alvarado Valenzuela, Ingrid Wakkee, Saskia Stoker en Eric-Jan Ritsema

Inclusiever onderwijsmateriaal

Inclusievere onderwijs- en ondersteuningsprogramma’s dragen hieraan bij. Veertien partners uit vijf landen bogen zich er de afgelopen drie jaar over. “We startten in 2021 met literatuuronderzoek en interviews met studenten, docenten, programmamakers en partijen als banken en de Kamer van Koophandel”, vertelt Saskia. “Uit de analyses zijn regionale rapporten voortgekomen. Daarmee zijn we op Europees niveau gaan kijken hoe we het onderwijsmateriaal inclusiever kunnen maken. Afgelopen jaar hebben we dat materiaal ook daadwerkelijk ontwikkeld.”

Internationale bijeenkomst

Tijdens een internationale bijeenkomst in het Ierse Cork gaven studenten en docenten feedback op het ontwikkelde lesmateriaal. Vanuit de HvA haakten ook twee studentambassadeurs diversiteit en inclusie aan. Zij maken dit thema onder hun medestudenten op allerlei manieren bespreekbaar. Op basis van de feedback is het onderwijsmateriaal doorontwikkeld tot een lespakket. Zestig studenten van de minor Startup your Business in Technology gingen met deze pilot aan de slag. Saskia: “We lieten ze nadenken over rolmodellen. En over wie je kent vanuit je netwerk. Waarom zijn ze belangrijk en waar begin je als je ze niet kent? Dat leverde heel rijke gesprekken op. Als je van iemand de reactie krijgt dat-ie nooit eerder op deze manier aan het denken is gezet, weet je dat het aankomt."

Online community

De ambitie om verder te gaan met het thema is er zeker. Maar daarvoor moet eerst een pot subsidie worden aangeboord. De komende twee jaar kunnen studenten en docenten terecht op de online Community of Practice, vertelt Saskia. “Een online omgeving als een soort LinkedIn-community. Alle verzamelde kennis is hier te vinden. Daarnaast staan op de website van WeRin vijftien colleges in de vorm van webinars over good practices, die we in de afgelopen drie jaar hebben opgehaald.”

Veertien partners uit vijf landen van het WeRin project