Programma Ondernemerschap

Meet the team Ingrid (Inky) Bruynse!

Meet Inky Bruynse

10 jul 2024 13:41 | Ondernemerschap

Wie zijn de onderzoekers van het lectoraat Entrepreneurship en waar houden ze zich mee bezig? In deze rubriek stellen we graag een van de teamleden uit het lectoraat aan jullie voor! We maken kennis met Inky (Ingrid) Bruynse, docent en onderzoeker op de Hogeschool van Amsterdam. Inky is geëngageerd, nieuwsgierig en gebrand om op een ethische manier verandering te maken. Als docent business Engels en co-creative entrepreneurship geeft ze les op de Amsterdam School of International Business (AMSIB) en begeleidt ze scripties en stages. Bij het lectoraat Entrepreneurship houdt ze zich bezig met sociaal ondernemerschap in de projecten IDEEC en Enhancer.

Zelf sociaal ondernemer

In 2019 kwam Inky, zelf sociaal ondernemer, naar Nederland vanuit Zuid-Afrika. Daar richtte ze meer dan zeventien jaar geleden haar bedrijf Brighter Media op vanuit de drijfveer om onderzoek naar educatie te integreren en toepasbaar maken. Met Brighter Media produceert en onderzoekt ze educatieve en ontwikkelingsgerichte multimediaprojecten voor verschillende media, zoals televisie, radio en het internet. Ze heeft jarenlange ervaring in het medialandschap dat zich uitstrekt van de omroep- tot uitgeverijsector en heeft kennis van communicatie tot culture consulting.

Nieuwsgierig en leergierig

Inky is breed geïnteresseerd. Ze heeft een achtergrond in psychologie, (Afrikaanse) geschiedenis, toegepaste taalkunde en onderwijs. In Amsterdam volgde ze een Summer School Sexuality Studies en voegde ze zich bij de THNK School of Leadership. Nu is ze bezig met het behalen van haar Phd in Social Entrepreneurship Education aan de Universiteit van Suid-Afrika. Voor haar proefschrift onderzoekt ze de innerlijke ontwikkeling (inner development) van ondernemers die sociale verandering maken. Haar cases kent ze via de THNK School of Leadership. Daar ontmoette ze een ondernemer die VR-brillen gebruikt om de politie te laten ervaren hoe een psychose voelt, zodat ze beter met verwarde personen kunnen omgaan. In haar onderzoek komen haar verschillende interesses in psychologie, sociaal ondernemen en verandering maken, samen.

Ondernemerschapsonderwijs

Op het lectoraat werkt ze nu zo'n 1,5 jaar. Bij de projecten IDEEC en Enhancer is ze betrokken, die zijn beide gericht op ondernemerschapsonderwijs en het ontwikkelen van ondernemerschapsvaardigheden. IDEEC ondersteunt aanbieders van ondernemerschapsonderwijs, leerkrachten en beleidsmakers bij het opzetten van effectieve, impactgerichte programma's voor kinderen van 9 tot 15 jaar. Het project heeft als doel om het bewustzijn van de wereld van deze kinderen te vergroten, ze te helpen bij het ontwikkelen van een ondernemende mentaliteit en ze te leren om te zoeken naar oplossingen voor ecologische en maatschappelijke uitdagingen. Inky ontwikkelt samen met collega's een toolkit die docenten kunnen gebruiken om sociaal ondernemerschapsonderwijs te geven. Middels een competentieraamwerk identificeert het project de benodigde competenties voor sociaal ondernemerschap waaraan docenten met leerlingen werken. Het project Enhancer heeft als doel de vaardigheden die horen bij sociaal ondernemerschap, te vergroten via digitale educatieve escape rooms. Inky houdt zich bezig met de teaching development guide en de didactiek: hoe ontwikkelen we de game op zo'n manier dat het ook echt social entrepreneurship leert aan de spelers? Het doel van de escape room is dat leerlingen en competitief worden en een sociaal of milieuprobleem aanpakken. “We moeten de mythe doorbreken dat je óf geld verdient óf aan liefdadigheid doet. Je kunt goed doen en geld verdienen tegelijkertijd.”, zegt Inky.

Engagement

Inky is hoopvol voor een beweging naar een eerlijke en inclusieve maatschappij. Een maatschappij in verandering is moeilijk, dat heeft ze met eigen ogen in Zuid Afrika gezien als land dat transformeerde van Apartheid naar post-Apartheid. Ze benadrukt et belang van verandering maken op een ethische manier. Daarvoor moet verandering komen vanuit mensen en gemeenschappen zelf en niet opgelegd zijn vanaf boven.

Persoonlijk

Het lesgeven en de vele interesses komen ook terug in haar persoonlijke leven. In haar vrije tijd wandelt ze graag en doet ze aan beeldhouwen. Daarnaast is ze een mentor van vrouwen in de creatieve sector. De wereld zien staat bovenaan de lijst van dingen die ze graag doet. Haar mooiste reis was naar Noorwegen vanwege de prachtige natuur. En ook in Nederland is ze op haar plek; dat ongezouten en directe past haar goed!