Programma Ondernemerschap

Meet the Team: Burcu Kör

Meet Burcu Kör

19 jul 2024 13:18 | Ondernemerschap

Wie zijn de onderzoekers van het lectoraat Entrepreneurship en waar houden ze zich mee bezig? In deze rubriek stellen we graag een van de teamleden uit het lectoraat aan jullie voor! Deze keer maken we kennis met Burcu Kör.

Achtergrond en Expertise

Burcu heeft een indrukwekkende achtergrond in Bedrijfskunde en Managementinformatiesystemen, met een Ph.D. in Bedrijfsmanagement en Organisatie en een master in Managementinformatiesystemen. Ze werkt momenteel als senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam en als Associate Professor aan de Hogeschool Utrecht, waar ze betrokken is bij zowel de Onderzoeksgroep Financieel-Economische Innovatie als het Masterprogramma Data-Driven Business. Haar expertise omvat innovatie, ondernemerschap, data-analyse en de integratie van theorie in de praktijk, met een focus op het ontwikkelen van duurzame bedrijfsomgevingen en digitale transformatie.

Inspiratie voor ondernemerschapsonderzoek

Haar interesse in ondernemerschapsonderzoek werd aangewakkerd door haar ervaringen in zowel de academische wereld als de industrie. Haar werk als manager en onderwijstechnoloog, gecombineerd met haar e-learning ondernemerschapsreis, verschafte haar inzichten in ondernemerschap en innovatie. Deze ervaringen, samen met haar academische achtergrond, stimuleerden haar interesse in diepgaand onderzoek naar digitalisering, ondernemerschap en innovatie-ecosystemen, met een focus op kleine en middelgrote ondernemingen.

Huidige projecten

Momenteel werkt Burcu aan het Erasmus+ project "Responsible Dynamic Digital Change Agents for F&B SMEs," dat digitale transformatie in de voedings- en drankensector bevordert. Dit project is spannend omdat het zich niet alleen richt op digitale innovatiecapaciteiten, maar ook op het ontwikkelen van een dynamische vaardigheden voor toekomstige werknemers, wat een duurzame toekomst voor de F&B-sector mogelijk maakt.

Interessante trends in ondernemerschap

Burcu ziet enkele interessante trends in ondernemerschap, waaronder de groeiende nadruk op duurzaamheid en de integratie van digitale technologieën. Daarnaast vindt ze de toenemende betekenis van AI, data-analyse en datagestuurde besluitvorming in bedrijfsstrategieën cruciaal voor innovatie en concurrentievermogen in de huidige markt.

Onderzoeksuitdagingen

Een van de grootste uitdagingen in haar onderzoek is het verkrijgen van betrouwbare en consistente data uit diverse bronnen. Om dit aan te pakken, werkt ze nauw samen met industriële partners en maakt ze gebruik van geavanceerde data-analysemethoden om de kwaliteit en bruikbaarheid van de data te waarborgen. Het is ook belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends in zowel technologie als de markt.

Belangrijke bevindingen

De resultaten van haar recente onderzoek laten zien dat medewerkers bij bedrijven met een hoge digitale volwassenheid eerder innovatief gedrag vertonen wanneer het bedrijf ondernemerschapsgerichte strategieën ondersteunt en een innovatief klimaat bevordert. Bovendien neemt de neiging tot innovatie toe wanneer medewerkers zelfleiderschapsvaardigheden aannemen. Op basis van deze resultaten moedigt ze Hogescholen en Universiteiten aan om digitale tools te integreren in hun challenge-based learning aanpak, wat helpt bij het integreren van essentiële vaardigheden in innovatie- en ondernemerschapsonderwijs.

Gewenste impact

Met haar onderzoek hoopt Burcu bij te dragen aan de bevordering van duurzame en innovatieve bedrijfsomgevingen, met name in de F&B-sector. Ze streeft ernaar ondernemers en toekomstige werknemers de nodige vaardigheden en kennis bij te brengen om succesvol te navigeren in een steeds digitaler en datagestuurdere wereld.

Favoriete aspect van het werk

Het favoriete aspect van haar werk binnen het lectoraat ondernemerschap is de mogelijkheid om theorie en praktijk te integreren, wat een directe impact heeft op de bedrijfswereld en de samenleving. Ze geniet ook van het delen en integreren van onderzoeksresultaten in het onderwijs, waardoor ze helpt bij het ontwikkelen van de vaardigheden van toekomstige professionals.

Open staan voor samenwerking

Aan aspirant-onderzoekers in ondernemerschap zou ze adviseren om zich te richten op zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden. Het is belangrijk om een interdisciplinair perspectief aan te nemen en altijd open te staan voor samenwerking met industriële partners en andere onderzoekers. Daarnaast is het cruciaal om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en technologieën in het veld.

Argentijnse tango

Buiten haar onderzoekswerk geniet Burcu van reizen en het verkennen van nieuwe culturen. Ze is ook gastonderzoeker aan de Thapar University in India, waar de integratie met verschillende culturen haar zeer inspireert. Daarnaast heeft ze interesse in dans, met name Argentijnse Tango.