Programma Ondernemerschap

Duurzame businessmodellen in stadslogistiek

28 jun 2024 10:32 | Ondernemerschap

Sinds 2022 werken de lectoraten City Logistiek en Entrepreneurship samen aan het RAAK-mkb project ‘Duurzame Buurtlogistiek: Kansen voor Hubs’. In samenwerking met Yasmine Schilder, een student van het AMS Institute, hebben we een literatuuronderzoek uitgevoerd naar best practices voor duurzame businessmodellen.

Het doel van het onderzoek was te begrijpen waarom sommige duurzame bedrijven in stadslogistiek failliet gaan terwijl andere blijven bestaan, een vraag die relevant werd toen enkele mkb’ers binnen ons project failliet gingen. Door een online verkenning en consultatie met deskundigen hebben we een shortlist van 13 best practices opgesteld, waarvan drie nader zijn onderzocht via publieke bronnenonderzoek en interviews. Opvallende bevindingen waren de belangrijke rol van de inzet van personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt en een bewuste geleidelijke groei-strategie. Voor meer informatie over het RAAK-mkb project 'Duurzame Buurtlogistiek: Kansen voor Hubs’ neem contact op met Susanne Balm (lectoraat City Logistiek) of Koos Johannes (lectoraat Entrepreneurship).

Deze kennis helpt ons en hopelijk ook anderen bij het ontwikkelen van duurzame businessmodellen in stadslogistiek. We zien uit naar verdere discussies en uitwisselingen van ideeën om deze kennis nog verder te verdiepen en toe te passen in de rest van het project en toekomstige initiatieven.

Contact: Koos Johannes: k.johannes@hva.nl of Susanne Balm s.h.balm@hva.nl