Programma Ondernemerschap

ComeniusFestival

28 jun 2024 10:21 | Ondernemerschap

Gisteren vond de vijfde editie van het ComeniusFestival plaats, met als thema 'De kunst van het innoveren in het onderwijs'. Tijdens het festival kwamen 350 docenten uit het mbo, hbo en wo bijeen om de nieuwste trends en inzichten in onderwijsvernieuwing te delen en te bespreken. Een belangrijk onderdeel van het evenement was de uitreiking van de Nederlandse Onderwijspremie, die uitmuntende initiatieven in het mbo, hbo en wo erkent en beloont.

Het ComeniusFestival biedt een platform waar innovatie en creativiteit centraal staan, met als doel een onderwijs in Nederland te ontwikkelen dat aansluit bij de eisen en mogelijkheden van onze studenten.

Tijdens het festival was er een inspirerende opening keynote: "Don't forget you're many," door Nirav Christophe (HKU) - lector Grensverleggende Artistieke Praktijken, theaterschrijver, onderzoeker en docent. Hij legde uit hoe het concept ‘meerstemmigheid’ uit de kunsten en het kunstonderwijs ingezet kan worden, vooral nu de huidige slash-generatie steeds meer een hybride beroepspraktijk heeft, waarin je bijvoorbeeld tegelijkertijd fysiotherapeut, dj, mantelzorger en onderzoeker kunt zijn. Docenten hebben de taak om deze jonge mensen te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Daarnaast boden onderwijsvernieuwers tijdens TeacherTalks korte presentaties over uiteenlopende onderwerpen, zoals:

- Interactieve vlogs voor klinisch onderwijs, door Susanne van der Velden, Amsterdam UMC

- Living labs als leeromgeving, door Soemitro Poerbodipoero en Ciska van Ravenswaaij, Hogeschool van Amsterdam

- Autisme-inclusief onderwijs, door Sylvia Stuurman, Open Universiteit

- Learning with digital materials, door Delia Dumitrica en Naomi Oosterman, Erasmus University Rotterdam

In samenwerking met het lectoraat Entrepreneurship en het Venture Centre werd er een workshop gegeven door onze eigen onderzoekers JuanFra Alvarado Valenzuela en Romaike Slikker. Deze workshop richtte zich op het toepassen van prototypes in het onderwijs om ondernemende competenties te verbeteren. Deelnemers maakten een object en hervormden een concept voor een goodie bag.

Door een interactieve en hands-on benadering leren deelnemers een object te maken dat waarde toevoegt aan een idee. Van ‘ideation’ tot ‘prototype’, ze leren hoe deze aanpak in het onderwijs geïntegreerd kan worden. Een voorbeeld hiervan is het herdefiniëren van een goodiebag als een drager van informatie en objecten. Deelnemers ontdekken hoe ze duurzaamheid en sociale impact kunnen integreren in het out-of-the-box denken bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Door de materialen en items in de goodiebag te deconstrueren en te reconstrueren, wordt de manier waarop deze aan de behoeften van bezoekers voldoet opnieuw gedefinieerd.

Al met al bood het ComeniusFestival een inspirerende en leerzame ervaring voor alle deelnemers, waarbij innovatie en samenwerking centraal stonden. Het evenement onderstreepte het belang van voortdurende vernieuwing in het onderwijs en liet zien hoe creatieve oplossingen en samenwerking de toekomst van het onderwijs kunnen vormgeven.