Programma Ondernemerschap

3E voor wereldwijde koplopers in ondernemerschapsonderwijs

ECSB European Entrepreneurship Education Conference

30 mei 2024 09:35 | Ondernemerschap

Met het thema ‘A Playground for Impact’ creëerde de 3E conferentie, die vorige week plaatsvond, een dynamische en inspirerende omgeving die deelnemers uit alle hoeken van de wereld samenbracht en motiveerde. De 3E conferentie (ECSB European Entrepreneurship Education Conference) is al jaren de toonaangevende conferentie voor iedereen die geïnteresseerd is in ondernemerschapsonderwijs. Het lectoraat Ondernemerschap heeft dit jaar de organisatie op zich genomen, in samenwerking met de VU.

Speelruimte voor zinvolle discussies

De open, speelse sfeer werden bijzonder gewaardeerd door de deelnemers, wat leidde tot zinvolle discussies en waardevolle connecties. Drie dagen lang konden de bezoekers deelnemen aan plenaire sessies, Professional Development Workshops (PDW) en presentaties van onderzoeksartikelen over diverse thema's binnen het ondernemerschapsonderwijs.

• In de plenaire sessies lag de nadruk lag op actief-lerende pedagogische benaderingen en het ontwikkelen van speelse, verantwoordelijke en impactvolle onderwijsmodellen.
  • In de workshops kwamen onderwerpen aan bod als de veranderende vaardigheden van studenten, teamwerk, AI in de klas, en de rol van de ondernemende leerkracht.
  • Bij de papierpresentaties varieerden de onderwerpen van persoonlijke ontwikkeling van student-ondernemers tot coaching, emoties, welzijn en vrouwelijk ondernemerschap.

Foto door Monique Kooijmans http://moniquekooijmans.nl/

Doordachte en creatieve organisatie

De conferentie had naast inspirerende, vakinhoudelijke sessies een creatieve benadering. Hoogtepunten waren onder meer:

• Netwerkmogelijkheden: Elke dag begon met een sportactiviteit zoals boksen, yoga of dansen, wat de informele netwerkmogelijkheden vergrootte.
  • Creatieve elementen: Studenten deelden complimentenkaartjes uit en er waren stadswandelingen waarin de geschiedenis van Amsterdam werd verweven met ondernemerschapsthema's.
  • Gezond en vegetarisch eten: Dit werd bijzonder gewaardeerd door de deelnemers.
  • Polaroid Reporters: Zij legden momenten en verhalen vast, waardoor de unieke sfeer van het evenement werd gedocumenteerd.

Foto door Monique Kooijmans http://moniquekooijmans.nl/

European Entrepreneurship Education Award

Een bijzonder moment was de uitreiking van deEuropean Entrepreneurship Education Award aan Francisco Liñan, voor zijn bijdrage aan de impact van ondernemerschap in het hoger onderwijs.

Internationale aantrekkingskracht

De unieke opzet en aanpak van de 3E Conference zorgden voor een geïnspireerd en vreugdevol gevoel bij de deelnemers, waardoor de reis zeer de moeite waard bleek voor internationale bezoekers uit vele Europese landen, maar ook vanuit Australië, Brazilië en Japan. De combinatie van creativiteit, gemeenschapsgevoel en verbondenheid maakte van de 3E Conference 2024 een opvallend evenement in het ondernemerschapsonderwijs.

3E illustratie 2024

Voor meer informatie over de 3E conferentie kunt u contact opnemen met: j.f.alvarado.valenzuela@hva.nl of i.a.m.wakkee@hva.nl

Of kijk op de website van 3E: https://3e2024.org

3E Round Table illustratie