Studenten minor Entrepreneurship for Society winnen startbudget
Boost your Business, 2023, PitchXL
26 apr 2023 10:39 | OndernemerschapOp 12 april was het weer tijd voor het Boost your Business event in de HvA Studio. Ook deze keer in de vorm van een groot en uitdagend pitchevenement: PitchXL.
Vijftig startups uit verschillende Amsterdamse ondernemerschapsminoren en ongeveer dertig experts uit het ondernemerschapsklimaat van Amsterdam waren aanwezig om hun startups te pitchen, ideeën uit te wisselen en feedback te geven en ontvangen. Een geldprijs van duizend euro viel te vergeven voor de startup met de beste pitch. De winnaar: ByMoksi, opgericht door Samira Hoogvliets en Anna N’goné Diouf, twee van de studenten van de minor Entrepreneurship for Society.
ByMoksi richt zich op comfortabele hoofddoeken voor islamitische vrouwen met het oog op duurzaamheid. Op dit moment worden hoofddoeken gefabriceerd van stoffen als polyester, elastaan, nylon, chiffon of een mix van stoffen. ByMoksi wil daar verandering in brengen door hoofddoeken van natuurlijke stoffen aan te bieden als alternatief. ‘’Dat is duurzamer én een stuk comfortabeler’’ aldus Hoogvliets.
Samira en Anna geven aan dat ze graag kennis willen verspreiden over duurzaamheid binnen de Islam. ‘Er is een grote Islamitische populatie in Nederland. De Islam heeft regels over hoe om te gaan met de wereld. We willen mensen bewuster laten worden over hun koopgedrag. Minimalisme lijkt een hedendaagse trend maar dat is het niet. In de Islam wordt ook gezegd met weinig spullen tevreden te zijn’’ zegt Hoogvliets. ‘’Bovendien worden de hoofddoeken ook nog eens geproduceerd door vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’’ Arbeidsparticipatie is de expertise van Anna: ‘’Naaien is een skill die veel vrouwen uit vorige generaties nog beheersen. Door hen te betrekken bij het produceren van hoofddoeken willen wij ook bijdragen aan het creëren van werkgelegenheid voor deze groep.’’
Wat er het meest uitsprong voor de juryleden tijdens de één minuut durende pitch van Samira en Anna was de voordracht van een stuk uit de Koran. ‘’Je hebt dan toch een beetje angst of men hier wel of niet voor open staat, maar we hebben het toch gewoon gedaan. We willen onze kennis delen, want daardoor kom je nader tot elkaar’’ zegt Hoogvliets.
De start-up van Samira en Anna werd beloond met duizend euro. Het was volgens de leden van de jury een duidelijk verhaal, goed onderbouwd en duurzaam idee. Met de gewonnen duizend euro gaan Hoogvliets en Diouf hun merk verder uitbouwen: ‘’We willen een nieuwe website en wellicht een webwinkel, we gaan ook kijken naar een nieuw logo, nieuwe huisstijl en PR. Echter, het belangrijkste is dat we prototypes willen gaan maken, dan kunnen we ze deze zomer meteen testen!’’
Win jij volgend semester Boost Your Business met joúw impactvolle ondernemende idee? Schrijf je dan van 8 t/m 12 mei in voor de minor Entrepreneurship for Society.'