Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Vier HvA-studenten bundelen krachten voor zero-emissie bevoorrading in Amsterdam

25 maart 2025

Amsterdam staat voor een grote logistieke uitdaging: vanaf 2025 mogen vervuilende bestelbusjes de stad niet meer in. Hoe kunnen horecaondernemers en leveranciers zich hierop voorbereiden? Vier vierdejaars studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) werken samen in een interdisciplinaire afstudeerkring om hier een oplossing voor te vinden. Vanuit verschillende studierichtingen analyseren ze het probleem en ontwikkelen ze een gezamenlijk advies voor de Vervoerregio Amsterdam.

Dit is de tweede keer dat de HvA samen met netwerkorganisatie Amsterdam InChange – onderdeel van de Amsterdam Economic Board – een complex stedelijk vraagstuk aanpakt. De studenten werken twintig weken lang aan een breed gedragen oplossing die zowel lokale ondernemers als beleidsmakers helpt. Hun eindproduct wordt gedeeld met de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en andere partners zoals de Provincie Noord-Holland.

"Dit vraagstuk is veel te groot om alleen op te lossen," zegt Vanessa Man, student Logistics Engineering. "Iedereen kijkt vanuit zijn eigen expertise naar een deel van het probleem. Door onze kennis te bundelen, komen we tot een sterkere en completere oplossing."

Food Center Amsterdam: de ‘Buik van Amsterdam’ onder druk


Een van de sleutelspelers in de Amsterdamse horecabevoorrading is het Food Center Amsterdam (FCA). Dit is dé voedselhub van de stad, waar 45 bedrijven gevestigd zijn en van waaruit dagelijks 1500 bestelbussen en 100 vrachtwagens vertrekken. Meer dan 3000 horecazaken in Amsterdam – ruim de helft van de stad – zijn afhankelijk van het FCA. Het terrein wordt momenteel geherstructureerd: de beschikbare ruimte wordt kleiner, terwijl het aantal geleverde goederen naar verwachting met 50% zal toenemen in de komende tien jaar. "De uitdaging is om met minder ruimte en zonder vervuilende voertuigen tóch efficiënter te kunnen leveren," legt Vanessa uit. "Ik onderzoek hoe we goederenstromen binnen het FCA kunnen bundelen, zodat leveringen efficiënter worden en ondernemers geen eigen elektrische voertuigen hoeven aan te schaffen."

De financiële uitdagingen voor ondernemers


Voor horecaondernemers in de binnenstad brengt de zero-emissiezone niet alleen logistieke, maar ook financiële uitdagingen met zich mee. Stan van der Meer, student Logistics Management, onderzoekt hoe bedrijven hun bevoorrading kunnen aanpassen zonder dat de kosten te hoog oplopen. "Veel kleine ondernemers kunnen niet zomaar investeren in een elektrische bestelbus. Tegelijkertijd is er veel weerstand tegen samenwerking, omdat bedrijven bang zijn hun concurrentievoordeel te verliezen," zegt Stan. "Ik onderzoek hoeveel bedrijven hierdoor in de problemen kunnen komen en hoe we samenwerking aantrekkelijker kunnen maken."

Daarnaast verwacht Stan dat de transitie impact heeft op de prijzen. “Als distributie duurder wordt, gaan de kosten door naar de consument. Dat betekent dat een maaltijd in het centrum straks misschien duurder is dan in andere delen van de stad. Dat soort effecten moeten we goed in kaart brengen.”

Hoe krijg je leveranciers mee?


Een andere cruciale schakel in de horecalogistiek zijn de leveranciers. Chanel Pinas, student Commerciële Economie, onderzoekt hoe zij het beste geïnformeerd en gemotiveerd kunnen worden om over te stappen op emissievrij transport. "Veel leveranciers weten niet precies wat er op hen afkomt," zegt Chanel. "De regels verschillen per gemeente, subsidies zijn ingewikkeld en er is veel onzekerheid. Ik onderzoek wat hun drijfveren en obstakels zijn en hoe we hen met een goede communicatiestrategie kunnen motiveren."

Micro-MKB horecaondernemers in de knel

Tot slot richt Jay van den Boog, student Commerciële Economie, zich op de kleine horecaondernemers – zoals restaurants en speciaalzaken – die afhankelijk zijn van dagelijkse leveringen. "Deze groep heeft vaak te weinig tijd en middelen om zich in nieuwe regelgeving te verdiepen," zegt Jay. "Sommigen weten niet eens dat de regels per 2025 veranderen. Ik onderzoek waar ze tegenaan lopen en hoe we ze het beste kunnen ondersteunen." Zijn onderzoek brengt in kaart hoe horecaondernemers zich kunnen voorbereiden op de zero-emissiezone en welke informatie of hulp ze daarbij nodig hebben.

Eén gezamenlijke oplossing


Wat deze afstudeerkring bijzonder maakt, is de interdisciplinaire samenwerking. Door hun onderzoeken te combineren, bouwen de vier studenten samen aan een totaaloplossing. "Mijn inzichten over leveranciers helpen Vanessa bij het ontwikkelen van een bundelingssysteem," zegt Chanel. "Stan’s financiële analyse geeft ons inzicht in de kosten en risico’s, en Jay’s onderzoek helpt om ondernemers beter te ondersteunen."

De studenten krijgen persoonlijke begeleiding vanuit de opdrachtgevers en werken nauw samen met verschillende stakeholders. Uiteindelijk resulteert hun werk in een interdisciplinair adviesrapport, dat niet alleen voor de gemeente en vervoersregio relevant is, maar ook voor de ondernemers die dagelijks met deze uitdagingen te maken krijgen. "Het mooie aan dit project is dat we samen echt impact kunnen maken," concludeert Stan. "We werken allemaal aan ons eigen deel, maar uiteindelijk zorgen onze onderzoeken samen voor een complete oplossing."