Leraar worden in deeltijd
25 maart 2025

Een opleiding volgen naast je werk vraagt om het maken van keuzes. Benieuwd naar hun motivatie en de gemaakte keuzes gingen we in gesprek met vier deeltijdstudenten. Mathilde en Marieke werken al in het onderwijs. Gijs en Anniek maakten een carrière switch. “Als je stopt met social media, houd je echt heel veel tijd over.”
In Nederland volgen zo’n 10.000 studenten een lerarenopleiding in deeltijd. Veel studenten hebben al een carrière in een andere sector opgebouwd en kiezen bewust voor een baan in het onderwijs. Een deel werkt al in het onderwijs en kiest voor een deeltijd- of masteropleiding voor nascholing, om bij te blijven of om door te kunnen groeien. Een opleiding volgen naast je werk vraagt om het maken van keuzes. Benieuwd naar hun motivatie en de gemaakte keuzes gingen we in gesprek met vier deeltijdstudenten. Mathilde en Marieke werken al in het onderwijs. Gijs en Anniek maakten een carrière switch. “Als je stopt met social media, houd je echt heel veel tijd over.”

Mathilde Boers staat al 12 jaar voor de klas als wiskundedocent in het vmbo. “Met mijn mbo-opleiding onderwijsassistent viel ik in als docent en dat doe ik blijkbaar goed. Maar ik wilde wel graag dat hbo-diploma. Ik heb gekozen voor de lerarenopleiding biologie want ik merkte dat ik daar meer passie voor heb. Het is veel meer een doevak; je bekijkt van alles door de microscoop en we krijgen zelfs les in Artis. Ik word echt heel blij op de dagen dat ik hier op het Kohnstammhuis colleges heb.”
Marieke staat al jaren voor de klas. Ze heeft een tweedegraadsbevoegdheid Nederlands en Maatschappijleer. “Ik had een heel positieve ervaring tijdens een bijscholingsdag op de HvA. Het voelde goed om met mensen te spreken over belangrijke thema’s in het onderwijs.” Zij besloot vervolgens de masteropleiding Pedagogiek te doen. “Ik ben heel blij dat ik nu een tweede profiel heb en dat ik burgerschapsonderwijs kan geven.” Ze wil zich graag hard maken voor inclusiever onderwijs.
Werk en studie combineren
We zien ook veel carrière switchers die kiezen voor een baan in het onderwijs. Zoals Gijs Vroom en Anniek Pheifer die het roer flink omgooiden. Gijs stopte met zijn freelance werk voor de publieke omroep. Hij koos voor de Pabo in deeltijd; een verkorte opleiding met een voltijdsbelasting. “Mijn vrouw is nu kostwinner en ik zorg voor de kinderen.” Hij koos wel heel bewust voor de 3-jarige deeltijdopleiding in plaats van het 2-jarige traject voor zijinstromers. “Ik wil het graag goed doen. Bovendien kan ik nu meer stages doen en daarmee afkijken bij goede docenten.” Anniek combineert de lerarenopleiding geschiedenis met haar acteerwerk. “Misschien is het een voordeel dat ik onregelmatig werk. Soms heb ik even een drukke periode met werk maar dan haal ik de stof wel weer in. En heel eerlijk: als je stopt met social media, houd je echt heel veel tijd over.”

De motivatie en gedrevenheid van deze studenten is groot. Anniek: “Ik vind die jongere generatie heel leuk. Jongeren houden je scherp en dwingen je om open te staan. Ik kan iets betekenen met de kennis die ik overbreng maar ook pedagogisch een bijdrage leveren.” Mathilde is een stuk jonger maar ziet ook mogelijkheden om door het behalen van de bacheloropleiding in de toekomst door te groeien. Ze geeft nu les aan vmbo-leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. “Ik ben nu hun mentor; als pedagogisch begeleider kan ik straks nog meer voor deze leerlingen betekenen.”
Blijven leren
Over de inhoud van de opleiding zijn de studenten eigenlijk allemaal enthousiast. In relatief korte tijd leer je zoveel meer over het vak maar ook over jezelf. Gijs is nu 2e jaars student. “Tien jaar geleden bedacht ik al dat ik de ontwikkeling van kinderen echt fascinerend vind. Door de stages ben ik erachter gekomen dat ik beter pas bij de bovenbouw en welk type school of buurt mij het meest aanspreekt.” Marieke leerde in de masteropleiding veel nieuwe theorie maar ontwikkelde ook haar onderzoeksvaardigheden. “Ik heb geleerd dat een waarderende werkvorm helpt bij kwaliteitsverbetering. Samen met studenten en docenten hebben we gekeken naar waardevol burgerschapsonderwijs. Met de actielijst en de richtlijnen kunnen we verdere stappen maken.”
Een fantastische reis
Opvallend is dat de studenten hard werken maar ook heel erg genieten van de studie, het studeren en de stages. Anniek merkt elke keer weer hoezeer de opleiding bij haar past. “Ik raak zó geïnspireerd.” En hoewel ze herkend wordt maakt dat haar niets uit. “In de klas kennen de pubers me vaak van Het Klokhuis. De skills die ik in mijn acteercarrière heb opgedaan, komen mij nu in het onderwijs ook goed van pas.” Gijs loopt nu stage op een school met een mooie mix van verschillende leerlingen in groep 7 en Mathilde heeft meer overzicht en structuur in haar leven gecreëerd. Marieke heeft inmiddels de masteropleiding afgerond: “Ik heb een fantastische reis gemaakt.”