Promotie-aankondiging Anne Moes: The Urge to Splurge
5 februari 2025

Met trots kondigen we aan dat Anne Moes, docent-onderzoeker bij het lectoraat Creative Media for Social Change aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), op 20 februari 2025 haar proefschrift "The Urge to Splurge: Understanding the effects of media cues on impulse buying urges and behavior" zal verdedigen aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Wie heeft zich niet weleens laten verleiden tot een spontane aankoop? Maar wist je dat mediaprikkels een grote rol spelen bij impulsaankopen?

In haar onderzoek heeft Anne onderzocht hoe drie moderne media cues ons koopgedrag beïnvloeden:
🔹 Phygital cues (zoals interactieve schermen in winkels) geven consumenten een gevoel van controle, wat de impuls om te kopen vergroot.
🔹 Maatschappelijk verantwoorde advertenties (“Koop deze chocola om de cacaoboeren te steunen”) maken impulsaankopen makkelijker goed te praten dan advertenties die inspelen op eigen voordeel.
🔹 Mindfulness cues, zoals instructievideo’s, blijken géén significante invloed te hebben op het verminderen van impulsaankopen.
Wil je meer weten over haar fascinerende inzichten? Kom dan naar haar verdediging of lees haar proefschrift alvast hier: https://books.ipskampprinting.nl/thesis/670543-moes/(opent in nieuw venster)
De verdediging van Anne is op 20 februari om 12:45 uur ook online te volgen via de livestream(opent in nieuw venster)
Datum: 20 februari 2025
Locatie: Academiegebouw RUG, Groningen
Tijd: 12:45 (verdediging) | 13:45 (feestelijke receptie)