Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Innovatie in stadslogistiek door sociaal en duurzaam ondernemerschap

2 februari 2025

Acht sociaal en duurzaam ondernemers bieden waardevolle lessen voor een toekomstbestendige stadslogistiek, blijkt uit ons onderzoek in opdracht van de Topsector Logistiek.

Wat kunnen sociaal en duurzaam ondernemers in de stadslogistiek ons leren? Welke strategieën zetten zij in om hun impact te vergroten? Deze vragen stonden centraal in een verkennend onderzoek van de HvA, uitgevoerd in opdracht van de Topsector Logistiek.

Uit de interviews met acht sociaal en duurzaam ondernemers blijkt dat deze bedrijven verder kijken dan financiële winst. Hun drijfveren zijn maatschappelijke en ecologische impact. Volgens hoofdonderzoeker en expert sociaal ondernemerschap, Maarten Hogenstijn, zijn er twee essentiële verschillen met financieel gedreven bedrijven: “Ten eerste draait het bij hen om meervoudige waardecreatie. Daarnaast staat niet schaalvergroting, maar het vergroten van positieve impact centraal – bijvoorbeeld door samenwerking, beleidsbeïnvloeding en het veranderen van publieke percepties.”

Toch zijn er uitdagingen. Zo ervaren de ondernemers dat de sector conservatief is, dat klanten vooral op prijs letten en dat overheidsbeleid vaak onvoorspelbaar is. De geïnterviewden pleiten voor meer zakelijk inzicht, zichtbaarheid van impact en het bundelen van krachten.

Het rapport biedt zes lessen voor de sector, waaronder het belang van langetermijnrelaties, inzicht in werkelijke logistiekkosten, en het stimuleren van samenwerking. Het onderzoek laat zien dat sociaal en duurzaam ondernemerschap niet alleen inspireert, maar ook concrete oplossingen biedt voor urgente stedelijke vraagstukken.

Download het rapport: Schaalstrategieën van sociaal en duurzaam ondernemers in de stadslogistiek