Studenten dragen bij aan economische transformatie tijdens Donut Dag
30 januari 2025
Op 8 november heeft de Master Economische Transformatie (MET) een actieve bijdrage geleverd aan de Amsterdam Donut Dag in Pakhuis de Zwijger. Tijdens dit evenement kregen studenten de kans om praktijkervaring op te doen en hun vaardigheden als changemakers verder te ontwikkelen. De MET-studenten faciliteerden rondetafelgesprekken, maakten notities en reflecteerden op de inzichten die hieruit voortkwamen, onder begeleiding van Margitte Bekker en Rob Lubberink. Dit alles had als doel om samenwerkingen te versterken en economische transformatie binnen de planetaire grenzen te stimuleren.
Een leerervaring in de praktijk
De Donut Dag bracht burgerinitiatieven, buurtprojecten en bedrijven samen om na te denken over een duurzame en sociaal rechtvaardige economie voor Amsterdam. Voor de MET-studenten bood dit een unieke gelegenheid om niet alleen te leren over transformatieprocessen, maar ook om direct bij te dragen aan de missie van de Amsterdam Donut Coalitie (ADC). De gesprekken en interacties met diverse stakeholders hielpen studenten bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals transformatieadvies, praktijkgericht onderzoek en business (her)ontwerp.
Belangrijke bijdragen van de HvA
Onder leiding van docent en medeontwikkelaar van de MET, Rob Lubberink, en programmamanager Margitte Bekker, werd de bijdrage van de studenten gestructureerd. Studenten Thijs van den End, Chen Halperin, Justin Stuijt, Berat Zekaj, Maarten Mulder en Natalie ten Sythof speelden een actieve rol in het vastleggen en analyseren van de discussies. Een belangrijk resultaat was de visuele weergave van de inzichten aan de hand van het concept van de ‘ingebedde economie’ van Kate Raworth. Dit model benadrukt de rol van burgers en collectieve initiatieven in een duurzame economie, een perspectief dat vaak onderbelicht blijft in economische debatten.
Versterking van netwerken en samenwerkingen
De aanwezigheid van MET-studenten op de Donut Dag zorgde niet alleen voor een waardevolle leerervaring, maar leverde ook concrete voordelen op voor de betrokken initiatieven en bedrijven. Door studenten actief te betrekken bij de gesprekken kreeg de ADC waardevolle input van een nieuwe generatie changemakers. Dit hielp bij het versterken van de verbinding tussen onderwijs, onderzoek en praktijk, en droeg bij aan de bredere missie van de ADC: het bevorderen van samenwerking tussen bedrijven, burgerinitiatieven en beleidsmakers.
Een brug tussen theorie en praktijk
De HvA heeft met de MET laten zien hoe onderwijsinstellingen een brug kunnen slaan tussen theorie en praktijk. Door studenten direct te betrekken bij maatschappelijke initiatieven, worden zij klaargestoomd om als veranderaars bij te dragen aan een duurzame toekomst. De Donut Dag heeft bewezen dat samenwerking tussen academische instellingen en de samenleving niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk is om economische transformatie op een effectieve manier vorm te geven.
Met de opgedane inzichten en de versterkte samenwerkingen zal de HvA haar bijdrage aan de donuteconomie in Amsterdam voortzetten. Dit evenement was slechts een beginpunt voor verdere betrokkenheid en innovatie in de richting van een duurzamere en rechtvaardigere economie.