Nieuw onderzoek naar inclusieve pedagogiek
27 december 2024
Hoe creëren we gelijke kansen voor alle kinderen, zowel binnen als buiten de schoolmuren? De programmagroep Onderwijs en Opvoeding van het Kenniscentrum Ongelijkheid start een nieuw onderzoek naar inclusieve pedagogiek als sleutel om de cumulatie van ongelijkheid te doorbreken. Wendy Wessling, senior onderzoeker bij het lectoraat Youth Spot, leidt het tweejarig onderzoek. Het onderzoek is een samenwerking tussen wetenschappers, praktijkprofessionals en de Gemeente Amsterdam.
Inclusieve pedagogiek vraagt om een transformatie van onze blik, een divers en kritisch curriculum, een pedagogiek van gelijkwaardigheid in de klas en een inclusieve schoolcultuur. Ook de bredere sociale context waarin kinderen opgroeien is van belang. Jeugdprofessionals en andere stadsbekwame experts kunnen met gerichte begeleiding en bewustwording bijdragen aan een opvoedingscontext en onderwijssysteem waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Ons onderzoek richt zich op het versterken van inclusieve pedagogiek in Amsterdam.
We onderzoeken onder andere:
- Welke kenmerken van inclusieve pedagogiek helpen ongelijkheid te bestrijden?
- Hoe wordt inclusieve pedagogiek in en om Amsterdamse scholen toegepast, en wat is nodig om dit te versterken?
- Hoe kan interprofessionele samenwerking bijdragen aan inclusieve pedagogiek?
Ben je benieuwd naar de resultaten of wil je meedoen aan het onderzoek? Neem contact op met: Wendy Wesseling. Samen bouwen we aan een inclusieve toekomst!