Faddie Hanna
Associate lector

Fadie Hanna is associate lector bij het lectoraat De Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding en verbonden aan de 2e graadslerarenopleidingen van het cluster Exact en Beroepsonderwijs.
Expertise
inclusief onderwijs | scholing rondom racisme en discriminatie
Contact
- E-mail: f.hanna@hva.nl
Over Fadie Hanna
In 2007 rondde Fadie de pabo-opleiding af aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarna studeerde hij onderwijswetenschappen en bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij in 2020 promoveerde op identiteitsontwikkeling van leraren in opleiding. Sinds 2011 is hij docent/onderzoeker/onderwijskundige aan de Pabo HvA, Universitaire Pabo van Amsterdam, Centre of Expertise Urban Education, HvA Academie en de EMPO in Rotterdam.
Hij gaat de onderzoekslijn Samen naar een inclusieve positieve pedagogiek in het beroepsonderwijs vormgeven. Dit doet hij onder andere met het werkveld, de lerarenopleidingen voor Technisch Beroepsonderwijs, Horeca en Voeding, Gezondheidszorg en Welzijn, de Ad Educatief Professional Beroepsonderwijs, het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift en het lectoraat Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding. De centrale vraag waar Fadie zich mee bezighoudt, is hoe we studenten en leerlingen uit het beroepsonderwijs in hun kracht kunnen houden en versterken.
Samen met anderen wordt Fadie gezien als de grondlegger van de leergang Inclusief Onderwijs, expliciete scholing rondom racisme en discriminatie. De leergang is opgenomen in de KIS interventiedatabase voor een effectieve aanpak van discriminatie in het onderwijs. Verscheidene gemeenten en schoolbesturen bieden de leergang kosteloos aan voor onderwijsprofessionals in het mbo, po en v(s)o.
Fadie is tevens ontwikkelaar van wetenschappelijk gevalideerde instrumenten voor het meten van de beroepsidentiteit, spanningen en toekomstperspectief onder studenten in het beroepsonderwijs.
Nevenfuncties
- toezichthouder bij diverse onderwijsinstellingen
- lid van de redactieadviesraad van Didactief(opent in nieuw venster)
- lid van de Programmaraad voor Onderwijsonderzoek (NRO)(opent in nieuw venster).