Kenniscentrum Techniek
J.A. Treffers (Anneke) M.Arch
Docentonderzoeker BouwtransformatieAnneke Treffers is in 1995 als architect afgestudeerd aan de Academie van Bouwkunst te Amsterdam. Na op een aantal architectenbureaus te hebben gewerkt en een periode in Ecuador aan ontwikkelingsprojecten, is zij sedert 2004 verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam als docent-onderzoek Stedenbouw.
Zij is verantwoordelijk voor verschillende modules binnen het programma Stedenbouw. Daarnaast coördineert en begeleidt zij een afstudeeratelier voor stedenbouw-studenten. Dit atelier is gekoppeld aan het onderzoeksprogramma van het lectoraat Bouwtransformatie.
Binnen dit onderzoeksprogramma richt zij zich op de verbinding tussen het sociale domein en het fysieke domein. Dit heeft de afgelopen jaren geresulteerd in twee publicaties van onderzoeken, MIJN STRAAT en Buurtdragers waar zij samen met Ivan Nio en Frank Suurenbroek aan heeft gewerkt.
-
Handboek voor erfafscheidingen
Nio, I., Treffers, A., & Suurenbroek, F. (Ed.) (2022). Handboek voor erfafscheidingen: Onderzoek naar de overgang tussen privé en openbaar in de tuinstad. . Hogeschool van Amsterdam.
-
Buurtdragers in de Couperusbuurt
Nio, I., Treffers, A., & Suurenbroek, F. (2021). Buurtdragers in de Couperusbuurt: een ruimtelijk-programmatische verkenning van een ontwikkelbuurt. Hogeschool van Amsterdam.
-
Buurtdragers
Treffers, A., Nio, I., & Suurenbroek, F. (2020). Buurtdragers: een ruimtelijk programmatische verkenning van ontwikkelbuurten. Hogeschool van Amsterdam.
-
Buurtdragers als lens in de stedelijke vernieuwing
Nio, I., Suurenbroek, F., & Treffers, A. (2020). Buurtdragers als lens in de stedelijke vernieuwing. Ruimte + Wonen, 101(3), 60-69. https://www.ruimteenwonen.nl/buurtdragers-als-lens
-
Mijn straat
Treffers, A., Nio, I., & Suurenbroek, F. (2018). Mijn straat: een onderzoek naar de toe-eigening van de woonstraat in Amsterdam Nieuw-West. HVA Publicaties.
-
Kijken als een stedenbouwer
Treffers, A., Suurenbroek, F., & van Weelde, P. (2017). Kijken als een stedenbouwer. In S. Majoor, M. Morel, A. Straathof, F. Suurenbroek, & W. van Winden (Eds.), Labaratorium Amsterdam: werken leren reflecteren (pp. 102-114). THOTH.