Overheid aan zet voor toekomstgerichte stadsdistributie
ArtikelWillen we zorgen voor de economische vitaliteit en de leefbaarheid van onze steden, dan moet stadsdistributie op een andere manier benaderd worden.
Stedelingen veranderen in gedrag en ook de distributie van goederen in de stad verandert. Deze zal steeds kleinschaliger en frequenter worden en de druk op de infrastructuur in de stad neemt toe. Willen we zorgen voor de economische vitaliteit en de leefbaarheid van onze steden, dan moet stadsdistributie op een andere manier benaderd worden. En de overheid heeft daar de sleutel in. Dat zegt Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam.
Consumentengedrag verandert, we kopen steeds meer online. Hoe verandert dat de stadsdistributie?
Online winkelen heeft inderdaad een enorme impact op stadsdistributie, in plaats van levering aan winkels gaan producten rechtstreeks naar de consument. Dat leidt tot meer logistieke bewegingen overal in de stad. Maar de opkomst van webwinkels, die vooral profiteren van het feit dat ze een breder assortiment hebben dan reguliere winkels, is over zijn hoogtepunt heen.
Winkels innoveren ook. Winkeliers digitaliseren in hoog tempo en kunnen steeds slimmer zorgen voor voorraden die aansluiten bij de behoefte van de consument. Ze laten zich frequenter bevoorraden met kleinere leveringen. Ook zie je dat steeds meer winkels inzetten op omnichannel, waarbij je in de winkel digitaal kan bestellen voor thuislevering of dat de winkel fungeert als punt waar je je aankopen kunt ophalen. Click&collect heet dat. In lijn daarmee zie je dat bepaalde winkels die eerst de stad werden uitgejaagd, zoals doe-het-zelf-zaken, weer terug de stad in komen. IKEA opent city stores en Gamma heeft de Gamma Compact winkels. De winkel wordt steeds meer een plek voor merkbeleving en recreatie, voor advies en de winkel zet in op gemak. Je ziet een wereldwijde trend in retail met kleinere winkels met een basisassortiment, maar met meer functionaliteit.