Meer goederenvervoer via binnenvaart en spoor (Noord West Connect Joint Corridors)
Onderzoek dat verladers en vervoerders ondersteunt bij hun zoektocht naar minder CO2-uitstoot en vergroten efficiëntie
ProjectHoe kunnen verladers en vervoerders hun bereikbaarheid in de regio verbeteren en tegelijkertijd hun milieubelasting beperken? De Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzocht binnen Noord West Connect Joint Corridors de overstap bij hubs van wegvervoer naar vervoer per binnenvaartschip of goederentrein; evenals de potentie van nieuwe verbindingen vanuit de regio naar andere bestemmingen in Nederland en in Europa. Het beoogde effect: minder CO2-uitstoot en vergroten van efficiëntie.
Het onderzoek naar binnenvaart en spoorvervoer leidde tot maatschappelijke voordelen, zoals betere bereikbaarheid, minder hinder van vrachtverkeer en minder CO2-uitstoot. Ook leverde het inzichten op die nuttig zijn bij een toekomstige versterking van verbindingen tussen hubs (overstaplocatie) en het creëren van sterke multi-use hubs (bouw, afval/recycle, consumenten, industriële goederen). Het onderzoek draagt daarmee bij aan de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio, zonder dat dit investeringen in asfalt vergt. Het vrachtverkeer over de weg neemt af en de binnenwateren worden beter benut.
Werkwijze
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de deelnemers, waaronder provincie Noord-Holland en Flevoland, Port of Amsterdam en Amsterdam Logistics. De overheersende werkwijze is interviewen; onderzoekers gingen in gesprek met bedrijven die lading hebben en met aanbieders van transportdiensten. Zo zochten ze naar herkomsten en bestemmingen, omvang van goederenstromen en cruciale factoren die voor hen of hun klanten bepalend zijn. De inhoudelijke aspecten van het transport en de koppeling met productie en voorraden kunnen daarmee in kaart worden gebracht.
Daarnaast is onderzocht hoe groot de samenwerkingsbereidheid is tussen de deelnemers, omdat de oplossing meestal te vinden is in het bundelen van lading. Individueel is het moeilijk een trein- of bootverbinding op te zetten. Idealiter ondersteunde het onderzoek daarom de vorming van een ‘joint corridor’: gezamenlijk zorgen dat er een kosteneffectieve langetermijnoplossing is voor binnenvaart of spoorvervoer, waardoor het exploitatierisico omlaag gaat. Dat houdt in dat er voldoende lading via trein of schip bijeen gebracht wordt om tenminste twee keer per week van en naar een bepaalde bestemming te reizen.
Onderwijs
Er zijn opdrachten uitgezet bij minors en afstudeerders van de HvA. Een opdracht was het zoeken naar de volgende verbinding met potentie waar Noord West Connect mee aan de slag zou kunnen gaan. Een andere opdracht was de potentie onderzoeken van een binnenvaartverbinding tussen Amsterdam en Alkmaar en het concurrerend vermogen ten opzichte van wegvervoer in kaart brengen.
Partners
Noord West Connect Joint Corridors was een samenwerkingsverband waarin naast de HvA 8 andere partijen meedoen: Topsector Logistiek was de landelijke aanjager en stelde geld en instrumenten beschikbaar. Provincies Noord-Holland en Flevoland, Amsterdam Logistics en Vervoerregio Amsterdam stelden geld en kennis beschikbaar. Port of Amsterdam, Omgevingsdienst IJmond en Ontwikkelbedrijf Noord-Holland Noord participeerden in projecten en zetten kennis en mensen in. Alle partijen stelden hun netwerk en (sociale) media ter beschikking, om zoveel mogelijk bedrijven gericht te kunnen bereiken.
Lectoraat Mainport Logistiek
Noord West Connect Joint Corridors is onderdeel van het lectoraat Mainport Logistiek. Het lectoraat heeft als doel om het toegepast onderzoek te stimuleren op het gebied van mainport en city logistiek met een meerwaarde voor de logistieke opleidingen aan de HvA en de logistieke concurrentiekracht in de Metropoolregio Amsterdam (MRA).