HvA-team wint finale van Empowering Zero-Emission Logistics 2023
14 nov 2023 11:11 | Kenniscentrum TechniekVoor de challenge Empowering Zero-Emission Logistics 2023 onderzochten studenten uit heel Nederland oplossingen voor een CO2-uitstootvrije logistiek. Tijdens de finale in november gooiden studenten Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hogen ogen. Zo kwamen de 6 afgevaardigde teams allemaal door de voorronde én ging er één met de hoofdprijs naar huis.
Voor de challenge bogen de 6 HvA-teams zich in opdracht van bedrijven en overheid over uiteenlopende logistieke casussen in de regio Amsterdam. Hun doel: ideeën bedenken voor een CO2-uitstootvrije logistiek. De afgelopen weken voerden de studenten onderzoek uit voor hun opdrachtgever, spraken ze met belanghebbenden en ontwikkelden ze een mogelijke oplossing. Alle teams maakten hiervan vervolgens een poster met een infographic.
Complimenten van de jury
Op 8 november kwamen de studenten en hun opdrachtgevers samen voor de finale tijdens het event ICT & Logistiek in de Jaarbeurs Utrecht. Van de 32 inzendingen werden de 20 beste posters er gepresenteerd. ‘De 6 HvA-teams waren allemaal door de voorronde’, vertelt docent-onderzoeker Kees-Willem Rademakers. Hij begeleidde de studenten de afgelopen weken tijdens de challenge. ‘Op de beurs gaven de teams uitleg over hun poster en beantwoordden ze vragen van aanwezige bedrijven.’
Na deze presentaties werd bekend welke 4 teams door mochten naar de finale. ‘Daar zaten maar liefst 2 teams van de HvA bij’, vertelt Rademakers. ‘Maar ook onze andere teams kregen heel goede kritieken. De jury was zowel onder de indruk van de inhoud en diepgang van het onderzoek als van de infographic-posters zelf. Bij de opleiding werken we al enige jaren met dezelfde opdrachtgevers, waardoor we onderzoek kunnen stapelen. Studenten en opdrachtgevers hoeven dus niet van voren af aan te beginnen, maar hebben veel bestaand onderzoek ter beschikking als startpunt. Dat zag de jury terug in de kwaliteit van het onderzoek. Een mooi compliment!’
En de winnaar is…
Tijdens de finale gaven de 4 overgebleven teams een pitch voor de jury over hun onderzoek en beantwoordden ze vragen. ‘Er was duidelijk één team met het beste verhaal en onderzoek, en dat was van de HvA’, zegt Rademakers enthousiast. Dat team onderzocht in opdracht van Bidfood hoe zij de Amsterdamse horeca in de toekomst slimmer en schoner kunnen blijven beleveren. Op dit moment rijdt Bidfood met vrachtwagens de stad in, maar door drukte en ruimtegebrek duurt dit steeds langer en stijgen de kosten. Bovendien wil de gemeente tussen 2025 en 2035 het vrachtverkeer in de binnenstad sterk verminderen én uitstootvrij maken. Dat vraagt om nieuwe manieren van bevoorrading.
Het HvA-team bedacht hiervoor een concept om klanten via het Amsterdamse openbaar vervoer te gaan beleveren, volgens een drie-stappenplan. Voor kleine hoeveelheden kunnen medewerkers van Bidfood zich met bezorgtassen via de tram snel en goedkoop door de stad bewegen. Daarnaast kan het bedrijf voor grotere hoeveelheden gebruikmaken van speciale cargoboxen, die via passagierstrams naar de binnenstad worden vervoerd en vanaf daar worden bezorgd met bijvoorbeeld vrachtfietsen. Voor de echt grote hoeveelheden kunnen ze tot slot een vrachttram inzetten. Grotere zendingen worden dan bij bepaalde tramhaltes gelost, waarna deze kunnen worden bezorgd. ‘Een heel slim idee, dat in andere steden in Europa al wordt toegepast’, zegt Rademakers. ‘En, het belangrijkste: opdrachtgever Bidfood was er ook ontzettend tevreden over.’
Trots op zijn studenten
Of ze nu in de finale stonden of niet, Rademakers is enorm trots op al zijn studenten. ‘Ze hebben zich vanaf het begin af aan vol enthousiasme ingezet voor hun opdrachtgever. Voorafgaand aan de challenge wisten ze weinig over stadlogistiek, maar ze hebben in 6 weken tijd niet alleen een inhoudelijk goed onderzoek neergezet, maar dit ook grafisch te weten vertalen in mooie, heldere infographics.’
Dat laatste is volgens de docent-onderzoeker niet vanzelfsprekend, want als studenten van de faculteit Techniek zijn ze niet direct vertrouwd met dit soort creatieve processen. Daarom hebben ze een workshop gevolgd, waarin uitleg werd gegeven over zaken als kleurstellingen en compositie. ‘Dat is goed merkbaar in de kwaliteit van hun presentaties’, zegt hij. ‘Ook het feit dat de groepen elkaar feedback hebben gegeven op hun werk had grote meerwaarde. De opdrachtgevers waren dan ook erg blij met het resultaat. Steeds vaker willen zij niet – of niet alleen – een schriftelijk rapport, maar een visuele weergave van een project. En met infographics kun je heel snel informatie overbrengen op een aantrekkelijke manier.’
Onderwijs, onderzoek en praktijk
Het succes van de HvA bij de challenge is volgens Rademakers ook te danken aan de goede samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en de praktijk. De studenten werden tijdens de challenge door docenten Logistiek begeleid, en zelf heeft hij vanuit het lectoraat City Logistiek extra ondersteuning geboden. ‘Als HvA hebben we onze kennis en expertise over stadslogistiek goed ingezet in dit project. Hierdoor is het eindresultaat voor de opdrachtgever een stuk concreter geworden. En dat is heel belangrijk, want bij de opleiding Logistiek willen we niet alleen een goede leerervaring creëren, maar ook het werkveld vooruithelpen. Dat is goed gelukt!’