Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Werktevredenheid tijdens de coronacrisis

een analyse van de werktevredenheid van werknemers in het hoger beroepsonderwijs

Verslag

Door de coronacrisis is het leven veranderd. Voor veel mensen is hun werk, werksituatie en de manier waarop zij werken anders dan zij gewend waren. Het thuiswerken heeft in combinatie met de restricties van de lockdown invloed op de werkbeleving.

Uit de media vernemen we verschillende berichten over de werkbeleving, soms met een positieve en soms met een negatieve toon. De berichten hebben een ding gemeen: de coronacrisis heeft impact op hoe wij onze thuis- en werksituatie ervaren en dat heeft impact op onze werktevredenheid.

Uit het onderzoek blijkt dat de werktevredenheid onder werknemers in het hoger beroepsonderwijs significant lager is geworden. Een jaar na het begin van de crisis is de werktevredenheid nog steeds niet verbeterd. Hieruit kunnen we opmaken dat de paramaters waaronder werknemers in het hoger onderwijs hun werk verrichten niet optimaal zijn.

Een blauwdruk voor het verbeteren van werktevredenheid bestaat helaas niet. In het stuk worden een aantal suggesties aan de hand gedaan die de werktevredenheid kunnen verbeteren in het hoger beroepsonderwijs.

Referentie Ballafkih, H. (2021). Werktevredenheid tijdens de coronacrisis: een analyse van de werktevredenheid van werknemers in het hoger beroepsonderwijs. Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  CAREM 1 januari 2021

Publicatiedatum

jan 2021

Auteur(s)


Publicaties:

Research database