Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
dr. H. Nieuwelink (Hessel)
Lector BurgerschapsonderwijsHessel Nieuwelink (1980) is lector Burgerschapsonderwijs en wetenschappelijk directeur van het Centre of Expertise Urban Education aan de Hogeschool van Amsterdam. Hessel behaalde zijn tweedegraads bevoegdheid maatschappijleer aan de HvA (2002) en zijn eerstegraads bevoegdheid maatschappijleer aan de Universiteit van Amsterdam (2006). Aan diezelfde universiteit studeerde hij cum laude af in zowel politicologie als Holocaust- en genocidestudies (2006). Hessel gaf vanaf 2002 tot 2007 les op verschillende scholen in Amsterdam, van havo-vwo tot vmbo basis/kader. Vanaf 2006 is hij lerarenopleider maatschappijleer aan de HvA. In 2016 promoveerde hij op onderzoek naar democratische gezindheid van Nederlandse jongeren in het vmbo en vwo. Daarbij keek hij ook naar de mate waarin jongeren menen dat zij de ruimte hebben om denkbeelden over burgerschap en democratie in hun naaste omgevingen en met name de school te ontwikkelen. In 2016 werd hij hoofddocent van de lerarenopleiding maatschappijleer. Vanaf 2018 is hij lector Burgerschapsonderwijs aan de HvA.
Hessel doet onderzoek naar de manieren waarop onderwijs over burgerschap, diversiteit, democratie en politiek vorm kan krijgen. Hij kijkt daarbij primair naar het pedagogisch-didactische handelen van leraren en de materialen die zij daarbij gebruiken. Met zijn onderzoek wil hij inzicht verkrijgen in hoe abstracte vragen voor leerlingen en studenten betekenisvol gemaakt kan worden. Met zijn onderzoek wil hij een bijdrage leveren aan het versterken van de burgerschapscompetenties en veerkrachtige democratische gezindheid van kinderen en jongeren, en met name bij degenen die dat van huis uit minder meekrijgen. Hessel publiceert in internationale wetenschappelijke tijdschriften, vakbladen, kranten, didactische handboeken en schreef diverse rapporten. Hij wordt regelmatig gevraagd om mee te denken over nieuwe beleid over burgerschapsonderwijs.
-
Addressing socio-scientific issues with interactive concept cartoons: design of a web-based educational instrument
Kruit, P. M., Bredeweg, B., & Nieuwelink, H. (2024). Addressing socio-scientific issues with interactive concept cartoons: design of a web-based educational instrument. International Journal of Science Education. https://doi.org/10.1080/09500693.2024.2354076
-
Enhancing students' argumentation skills, content knowledge, and Nature of Science understanding through a web-based educational instrument in the context of socio-scientific issues
Kruit, P. M., Bredeweg, B., & Nieuwelink, H. (2024). Enhancing students' argumentation skills, content knowledge, and Nature of Science understanding through a web-based educational instrument in the context of socio-scientific issues. International Journal of Science Education, 1-20. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/09500693.2024.2348824
-
De kunst van burgerschapsonderwijs
Nieuwelink, H. (2024). De kunst van burgerschapsonderwijs. Kunstzone, (02), 20-23.
-
Vormgeven van burgerschapsonderwijs in de klas
Nieuwelink, H., & Teegelbeckers, J. (2024). Vormgeven van burgerschapsonderwijs in de klas. Web publication or website, Onderwijskennis.nl. https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/vormgeven-van-burgerschapsonderwijs-in-de-klas
-
Burgerschap: weten we wat we meten?
Nieuwelink, H., Rinnooy Kan, W. F., Rombout, F., & Teegelbeckers, J. Y. (2024). Burgerschap: weten we wat we meten? Een overzichtsstudie over de mogelijkheden om burgerschap en burgerschapsonderwijs in kaart te brengen . Hogeschool van Amsterdam.
-
Learning to think critically through Socratic dialogue: Evaluating a series of lessons designed for secondary vocational education
Mahoney, B. B., Oostdam, R. R., Nieuwelink, H. H., & Schuitema, J. J. (2023). Learning to think critically through Socratic dialogue: Evaluating a series of lessons designed for secondary vocational education. Thinking Skills and Creativity, 50, Article 101422. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101422
-
School-based teaching for democracy: A systematic review of teaching methods in quantitative intervention studies
Teegelbeckers, J. Y., Nieuwelink, H., & Oostdam, R. J. (2023). School-based teaching for democracy: A systematic review of teaching methods in quantitative intervention studies. Educational Research Review, 39, 1-22. Article 100511. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100511
-
Burgerschapsvorming door politiek en onderwijs
Nieuwelink, H. (2023). Burgerschapsvorming door politiek en onderwijs. Liberale Reflecties, april 2023, 52-61.
-
Bevorderen van veerkrachtige democratische gezindheid
Nieuwelink, H. (2023). Bevorderen van veerkrachtige democratische gezindheid: een pleidooi voor het versterken van burgerschapsonderwijs. Hogeschool van Amsterdam.
-
Burgerschap en onderwijs
Nieuwelink, H. (2023). Burgerschap en onderwijs: hoe je kunt werken aan burgerschap bij het vak Nederlands. In J. Dera, J. Gubbels, J. Van der Loo, & J. Van Rijt (Eds.), Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands (pp. 51-63). Uitgeverij Coutinho.
-
Burgerschap in beeld
Daas, R., ten Dam, G., Dijkstra, A. B., Karkdijk, E., Harm, N., Nieuwelink, H., & van der Veen, I. (2023). Burgerschap in beeld: Burgerschapscompetenties en burgerschapsonderwijs in vergelijkend perspectief. Amsterdam University Press.
-
Het stimuleren van de opkomst van jongeren bij verkiezingen
Nieuwelink, H., Rinnooy Kan, W., & Teegelbeckers, J. (2023). Het stimuleren van de opkomst van jongeren bij verkiezingen: evidence informed lessenseries. Maatschappij & Politiek, 41(8).
-
Hoe kan je lesgeven over verkiezingen? [poster]
Teegelbeckers, J. Y., Rinnooy Kan, W. F., & Nieuwelink, H. (2023). Hoe kan je lesgeven over verkiezingen? [poster]. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam.
-
Inzetten op veerkrachtige gezindheid
Nieuwelink, H. (2023). Inzetten op veerkrachtige gezindheid: burgerschap in het onderwijs. Maatschappij & Politiek, 2023(mei), 4-5.
-
Social inclusion through sport? Pedagogical perspectives of Dutch youth sport coaches
Riffi Acharki, E., Spaaij, R., & Nieuwelink, H. (2023). Social inclusion through sport? Pedagogical perspectives of Dutch youth sport coaches. Sport, Education and Society , 28(2), 144-158. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.2006174
-
Netherlands: Education for democratic citizenship in Dutch schools
de Groot, I., Daas, R., & Nieuwelink, H. (2022). Netherlands: Education for democratic citizenship in Dutch schools: a bumpy road. Journal of Social Science Education, 21(4).
-
Verhoging van de stemintentie
Teegelbeckers, J., & Nieuwelink, H. (2022). Verhoging van de stemintentie. Maatschappij & Politiek, 53(2), 20-21.
-
All things considered
Vaessen, A., Daas, R., & Nieuwelink, H. (2022). All things considered: the views of adolescents in vocational education on competing democratic values. Citizenship, Social and Economics Education, 21(1), 3-21. https://doi.org/10.1177/20471734211050290
-
Burgerschapsonderwijs via het beeldscherm
Nieuwelink, H., Daas, R., & Teegelbeckers, J. Y. (2022). Burgerschapsonderwijs via het beeldscherm: ervaringen van leraren met het geven van burgerschapsonderwijs op afstand tijdens de eerste COVID-19-lockdown. Pedagogische Studiën, 99(1), 36-59. https://pedagogischestudien.nl/search?identifier=0bd8b8e7-612f-4422-877c-c6bbf9ed0e47
-
Hoe verhouden burgerschap(sonderwijs) en inclusie zich tot elkaar?
Nieuwelink, H. (2022). Hoe verhouden burgerschap(sonderwijs) en inclusie zich tot elkaar? Hogeschool van Amsterdam. https://www.schoolenveiligheid.nl/wp-content/uploads/2022/03/Nieuwelink-Hoe-verhouden-burgerschapsonderwijs-en-inclusie-zich-tot-elkaar-inclusief-inleiding.pdf
-
Leren omgaan met verschillen in een homogene onderwijsomgeving
van den Dijssel, J., & Nieuwelink, H. (2021). Leren omgaan met verschillen in een homogene onderwijsomgeving: Een onderzoek naar pedagogisch-didactische handelingen om het leren omgaan met verschillen te bevorderen in het mbo. Dimensies: Tijdschrift voor didactiek van de Mens- en Maatschappijvakken, 3, 19-38. https://dimensies.nu/leren-omgaan-met-verschillen-in-een-homogene-onderwijsomgeving-nr-3-sep-2021/
-
Burgerschapsonderwijs en controversiële onderwerpen
Walraven, A., van der Pers, M., & Nieuwelink, H. (2021). Burgerschapsonderwijs en controversiële onderwerpen. Web publication or website, TeacherTapp. https://nl.teachertapp.com/burgerschapsonderwijs-en-controversiele-onderwerpen/
-
Burgerschap en sociaal-emotioneel leren
Nieuwelink, H. (2021). Burgerschap en sociaal-emotioneel leren: De overeenkomsten en verschillen. Burgerschap op de Basisschool, PO-Raad en Stichting School & Veiligheid.
-
Burgerschap in de klas
Nieuwelink, H. (2021). Burgerschap in de klas: maak het tastbaar. 4Free Magazine, 2021, 72-77.
-
Hoe stimuleer je burgerschap in de klas?
Nieuwelink, H. (2021). Hoe stimuleer je burgerschap in de klas? Tangram Magazine, 2021(1), 24-26.
-
Time for citizenship in teacher training
Nieuwelink, H., & Oostdam, R. (2021). Time for citizenship in teacher training. Journal of Social Science Education, 20(3), 130-146. https://doi.org/10.11576/jsse-4030
-
Burgerschapsonderwijs, een taak voor alle leraren?
Nieuwelink, H. (2020). Burgerschapsonderwijs, een taak voor alle leraren?. Web publication or website, ScienceGuide BV. https://www.scienceguide.nl/2020/11/burgerschapsonderwijs-een-taak-voor-alle-leraren/
-
De politiek ingroeien met maatschappijleer
Nieuwelink, H. (2020). De politiek ingroeien met maatschappijleer. Maatschappij & Politiek, 51(6), 20-21.
-
Discussies via het beeldscherm?
Nieuwelink, H., Daas, R., & Teegelbeckers, J. (2020). Discussies via het beeldscherm? Burgerschapsonderwijs en onlineonderwijs. Van 12 tot 18, 30(7), 28-29.
-
Wanneer doet burgerschapsonderwijs er toe?
Nieuwelink, H. (2020). Wanneer doet burgerschapsonderwijs er toe? Onderzoek naar rol schoolleider en bestuurder. Basisschoolmanagement, 34(6), 22-25.
-
Jongeren, media en democratie: Wat adolescenten vinden en onderwijs kan bijdragen
Nieuwelink, H. (2020). Jongeren, media en democratie: Wat adolescenten vinden en onderwijs kan bijdragen. In J. de Ridder, R. Vliegenthart, & J. Zuure (Eds.), Doen, durven of de waarheid?: Democratie in digitale tijden (pp. 136-150). Amsterdam University Press.
-
Kennis telt bij burgerschap
Nieuwelink, H. (2020). Kennis telt bij burgerschap. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/blog/blonz/kennis-telt-bij-burgerschap
-
Kritische kanttekeningen bij nieuwe wet burgerschapsonderwijs
Nieuwelink, H. (2020). Kritische kanttekeningen bij nieuwe wet burgerschapsonderwijs. Web publication or website, Stuk Rood Vlees. https://stukroodvlees.nl/kritische-kanttekeningen-bij-nieuwe-wet-burgerschapsonderwijs/
-
Wat werkt?
Nieuwelink, H. (2019). Wat werkt? [Alliantie Burgerschap]. Alliantie Burgerschap, 6-8. https://slo.nl/@10888/alliantie/
-
Adolescent citizenship and educational track
Nieuwelink, H., ten Dam, G., & Dekker, P. (2019). Adolescent citizenship and educational track: a qualitative study on the development of views on the common good. Research Papers in Education, 34(3), 373-388. https://doi.org/10.1080/02671522.2018.1452958
-
Burgerschapsonderwijs en maatschappijleer
Nieuwelink, H. (2019). Burgerschapsonderwijs en maatschappijleer: betekenis, wetgeving en onderzoek. In R. van den Boom (Ed.), Handboek vakdidactiek maatschappijleer (pp. 71-98). ProDemos. https://www.researchgate.net/publication/338066756_Burgerschapsonderwijs_en_maatschappijleer_Betekenis_wetgeving_en_onderzoek?_sg=tw7YepAoj1VTQwDauSMxMlM2ZAISlNU5SEAtY3Y29nqOzYQug_4p_bmwnLN1lZxMxgDJ1ipjSlvEicnTP-5PnRDtNLdh4noI8LVT_1b-.NoPH_WYZ0lAqmOfQGqBCOF5Kvuwd3LtEYDQwbnFFELfbL66yRlvhAc3VA5DkOsQf5t3cpV1n3ECTy-5S3_C8LQ
-
Compensating or reproducing?
Nieuwelink, H., Dekker, P., & ten Dam, G. (2019). Compensating or reproducing? students from different educational tracks and the role of school in experiencing democratic citizenship. Cambridge Journal of Education, 49(3), 275-292. https://doi.org/10.1080/0305764X.2018.1529738
-
Gesprekssjabloon Controversiële onderwerpen in de klas
Nieuwelink, H. (2019). Gesprekssjabloon Controversiële onderwerpen in de klas. Hogeschool van Amsterdam, Urban Education. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/urban-education/projecten/urban-education_controversiele-onderwerpen_interactief-gesprekssjabloon_2020.pdf?1576055522246
-
Hoe ga je om met extreme opvattingen van leerlingen?
Nieuwelink, H. (2019). Hoe ga je om met extreme opvattingen van leerlingen? In B. Eidhof (Ed.), Handboek burgerschapsonderwijs (pp. 155-166). ProDemos.
-
Lesgeven over burgerschap en democratie
Nieuwelink, H. (2019). Lesgeven over burgerschap en democratie. In R. van den Boorn (Ed.), Handboek vakdidactiek maatschappijleer (pp. 337-363). Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken.
-
Uitgangspunten voor burgerschap in de klas
Nieuwelink, H. (2019). Uitgangspunten voor burgerschap in de klas. In B. Eidhof (Ed.), Handboek Burgerschapsonderwijs: Voor het voortgezet onderwijs (pp. 137-153). ProDemos.
-
Uitzoomen naar de samenleving
Nieuwelink, H., & Eidhof, B. (2019). Uitzoomen naar de samenleving. Didactief.
-
Jongeren en democratie: naar een tirannie van de meerderheid?
Nieuwelink, H. (2018). Jongeren en democratie: naar een tirannie van de meerderheid?. Web publication or website, SRV. http://stukroodvlees.nl/jongeren-en-democratie-naar-een-tirannie-van-de-meerderheid/
-
Controversial issues in multicultural secondary classroom discussions
Knezic, D., Kruit, P. M., Nieuwelink, H., & Schuitema, J. (2018). Controversial issues in multicultural secondary classroom discussions. 22-23. Paper presented at ATEE 2018, Gävle, Sweden.
-
Schoolkenmerken voor bevordering van burgerschapscompetenties van leerlingen in het basisonderwijs
Dijkstra, A. B., Kuiper, E., & Nieuwelink, H. (2018). Schoolkenmerken voor bevordering van burgerschapscompetenties van leerlingen in het basisonderwijs: overzichtsrapport voor het peilingsonderzoek burgerschap einde basisonderwijs. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2018/07/voorstudie_peilingsonderzoek_burgerschap_FINAAL_20180627.pdf
-
Educación en ciudadanía en los Países Bajos
Dijkstra, A. B., & Nieuwelink, H. (2018). Educación en ciudadanía en los Países Bajos: investigación y práctica. In G. N. M. Martínez, & G. R. Altamirano (Eds.), Educación cívica: una experiencia global (pp. 277-298). Tirant Humanidades.
-
Growing into politics?
Nieuwelink, H., ten Dam, G., Geijsel, F., & Dekker, P. (2018). Growing into politics? the development of adolescents’ views on democracy over time. Politics, 38(4), 395-410. https://doi.org/10.1177/0263395717724295
-
Hoe ziet het burgerschapsonderwijs in Amsterdam eruit?
Nieuwelink, H. (2018). Hoe ziet het burgerschapsonderwijs in Amsterdam eruit? een onderzoek naar de opvattingen van leraren. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Maatschappijleer
Pormes, A., Nieuwelink, H., & Schaap, K. (2018). Maatschappijleer. In F. Janssen, H. Hulshof, & K. van Veen (Eds.), Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? : Een perspectiefgerichte benadering (pp. 218-233). Universiteit Leiden.
-
Is een verplicht bezoek aan Tweede Kamer nuttig?
Nieuwelink, H. (2017). Is een verplicht bezoek aan Tweede Kamer nuttig?. Web publication or website, Stuk Rood Vlees. http://stukroodvlees.nl/is-verplicht-bezoek-aan-tweede-kamer-nuttig/
-
De noodzaak van burgerschapsonderwijs
Nieuwelink, H., & Dijkstra, A. B. (2017). De noodzaak van burgerschapsonderwijs. Van 12 tot 18, 27(5), 10-11. https://onderwijstijdschriftenplein.nl/tplein/van-twaalf-tot-achttien-jrg-27-mei-2017-nr-5/
-
Democratie op de tocht
Nieuwelink, H. (2017). Democratie op de tocht. Didactief, 47(1/2). https://didactiefonline.nl/artikel/democratie-op-de-tocht
-
Input for an European Citizenship Education Agenda
Nieuwelink, H. (2017). Input for an European Citizenship Education Agenda: Position paper NECE Advisory Board, September 2017.
-
Niemand past in één hokje
van Haaster, B., Verouden, K., Vijgen, M., de Graaff, D., & Nieuwelink, H. (2017). Niemand past in één hokje: een bildungsperspectief op burgerschap noopt tot wereldburgerschap en maakt van wereldburgerschapsonderwijs een dimensie van al het onderwijs. Landelijke Regiegroep Bildung.
-
Definitie van burgerschap
Wilschut, A., & Nieuwelink, H. (2016). Definitie van burgerschap. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Gelijke mogelijkheden om burgerschap te ontwikkelen?
Nieuwelink, H. (2016). Gelijke mogelijkheden om burgerschap te ontwikkelen? Maatschappij & Politiek, 47(5), 24-25.
-
Opleidingsniveau en burgerschap
Nieuwelink, H. (2016). Opleidingsniveau en burgerschap. Maatschappij & Politiek, 47(4), 12-13.
-
Ontwikkelen van jonge democraten
Nieuwelink, H. (2016). Ontwikkelen van jonge democraten. Maatschappij & Politiek, 47(3), 16-17.
-
Adolescents’ experiences with collective decision-making
Nieuwelink, H., Ten Dam, G., Dekker, P., & Geijsel, F. (2016). Adolescents’ experiences with collective decision-making: the role of school and other social context. In P. Thijssen, J. Siongers, J. Van Laer, J. Haers, & S. Mels (Eds.), Political engagement of the young in Europe: youth in the crucible (pp. 178-194). (Routledge studies in governance and public policy). Routledge.
-
Adolescents' experiences with democracy and collective decision-making in everyday life
Nieuwelink, H., Dekker, P., Geijsel, F., & ten Dam, G. (2016). Adolescents' experiences with democracy and collective decision-making in everyday life. In P. Thijssen, J. Siongers, J. Van Laer, J. Haers, & S. Mels (Eds.), Political engagement of the young in Europe: youth in the crucible (pp. 174-198). (Routledge studies in governance and public policy; Vol. 23). Routledge, Taylor & Francis Group.
-
Becoming a democratic citizen
Nieuwelink, H. (2016). Becoming a democratic citizen: a study among adolescents in different educational tracks. s.n.
-
‘Democracy always comes first’
Nieuwelink, H., Dekker, P., Geijsel, F., & ten Dam, G. (2016). ‘Democracy always comes first’: adolescents’ views on decision-making in everyday life and political democracy. Journal of Youth Studies, 19(7), 990. https://doi.org/10.1080/13676261.2015.1136053
-
Evaluatie subsidie ProDemos 2011-2016
Boogaard, M., Ledoux, G., & Nieuwelink, H. (2016). Evaluatie subsidie ProDemos 2011-2016: de doeltreffendheid en doelmatigheid van het Huis voor de Democratie en de Rechtsstaat. Kohnstamm Instituut.
-
Onbenutte mogelijkheden ten tijde van maatschappelijke tegenstellingen
Nieuwelink, H. (2016). Onbenutte mogelijkheden ten tijde van maatschappelijke tegenstellingen: over burgerschapsvorming in het Nederlandse onderwijs. Hogeschool van Amsterdam, Faculteit Onderwijs en Opvoeding.
-
Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen
Nieuwelink, H., Boogaard, M., Dijkstra, A. B., Kuiper, E., & Ledoux, G. (2016). Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen: lessen uit wetenschap en praktijk. Kohnstamm Instituut.
-
Adolescent citizenship and educational track
Nieuwelink, H., Ten Dam, G., & Dekker, P. (2015). Adolescent citizenship and educational track: a qualitative study on the development of views on the common good. Paper presented at Politicologenetmaal 2015, Maastricht, Netherlands.
-
Gemiste mogelijkheden voor bevorderen democratisch burgerschap
Nieuwelink, H., Ten Dam, G., & Dekker, P. (2015). Gemiste mogelijkheden voor bevorderen democratisch burgerschap. Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2015, Leiden, Netherlands.
-
Missed opportunities for fostering adolescent citizenship
Nieuwelink, H., Ten Dam, G., & Dekker, P. (2015). Missed opportunities for fostering adolescent citizenship. Paper presented at AMCIS-LLAKES conference, Londen, United Kingdom.
-
Aanpassen aan de maatschappij
Nieuwelink, H., & Eidhof, B. (2015). Aanpassen aan de maatschappij. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/aanpassen-aan-de-maatschappij
-
Welwillend maar onwetend?
Nieuwelink, H., & Eidhof, B. (2015). Welwillend maar onwetend?. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/welwillend-maar-onwetend
-
Werk gericht aan burgerschap
Nieuwelink, H., & Eidhof, B. (2014). Werk gericht aan burgerschap. Web publication or website, Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/werk-gericht-aan-burgerschap
-
Development of adolescents' view on democracy over time
Nieuwelink, H., Ten Dam, G., Dekker, P., & Geijsel, F. (2014). Development of adolescents' view on democracy over time. Paper presented at Youth, Politics & Society conference, Leuven, Belgium.
-
Development of adolescents' views on democracy over time
Nieuwelink, H., Ten Dam, G., Dekker, P., & Geijsel, F. (2014). Development of adolescents' views on democracy over time. Paper presented at International Society of Political Psychology conference, Rome, Italy.
-
Adolescents'experiences with collective decision-making
Nieuwelink, H., Dekker, P., Geijsel, F., & Ten Dam, G. (2014). Adolescents'experiences with collective decision-making: the role of school an other social contexts. Paper presented at International Society of Political Psychology conference, Rome, Italy.
-
Ontwikkeling van denkbeelden van jongeren over democratie en besluitvorming
Nieuwelink, H., Ten Dam, G., Dekker, P., & Geijsel, F. (2014). Ontwikkeling van denkbeelden van jongeren over democratie en besluitvorming: een longitudinale interviewstudie. Paper presented at AMCIS, Amsterdam, Netherlands.
-
Jonge burgers
Eidhof, B., & Nieuwelink, H. (2014). Jonge burgers. Didactief, 2014(november), 44-45.
-
'Democratie gaat altijd voor'
Nieuwelink, H., Dekker, P., Geijsel, F., & ten Dam, G. T. M. (2013). 'Democratie gaat altijd voor': denkbeelden van Nederlandse jongeren over democratie en besluitvorming. Res Publica: politiek-wetenschappelijk tijdschrift van de Lage Landen, 55(2), 157-176.
-
Empirisch onderzoek naar de mate van burgerschap en de impact van onderwijs
Nieuwelink, H. (2012). Empirisch onderzoek naar de mate van burgerschap en de impact van onderwijs. In A. Wilschut (Ed.), Burgerschapsvorming en de maatschappijvakken (pp. 61-84). Article 3 Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken.
- Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
- Stemmen stimuleren van mbo-studenten
- Leren redeneren over wetenschappelijke vraagstukken
- Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?
- Kritisch denken met Interactieve concept cartoons 2
- Kritisch denken met interactieve concept cartoons 1
- Leergang Urban Education
- Omgaan met controversiële onderwerpen in de klas
- Integratie van burgerschap in het curriculum
- Promotieonderzoek van Hessel Nieuwelink