Duurzame innovaties in het onderwijs: een systematische literatuurreview
de invloed van (gespreid) leiderschap en de samenhang met contextuele, relationele en individuele condities
Verslag
Deze systematische literatuurreview heeft als doel een zo compleet mogelijk<br/>overzicht te geven van wat er op dit moment bekend is over condities die de<br/>duurzaamheid van innovaties in basis- en voortgezet onderwijs stimuleren.<br/>Om een zo compleet mogelijk overzicht te kunnen bieden, zijn internationale<br/>wetenschappelijke publicaties en Nederlandstalige beleids- en vakpublicaties<br/>meegenomen in deze review.<br/><br/>Deze review heeft drie doelgroepen: docenten en (in)formele leiders,<br/>beleidsmakers en onderzoekers. Voor de eerste groep biedt het rapport<br/>praktische aanbevelingen die bruikbaar zijn op de onderwijswerkvloer als het<br/>gaat om duurzaam onderwijs te innoveren. Aan de laatste twee groepen biedt<br/>deze review inzicht (1) hoe (gespreid) leiderschap samenhangt met andere<br/>condities, (2) hoe deze positief invloed uitoefenen op duurzame implementatie<br/>van onderwijsinnovaties en (3) het belang van een systemisch perspectief<br/>hierop. Daarnaast biedt de review inzicht in de onderzoeksbeperkingen in dit<br/>veld en laat het zien wat nog niet bekend is.