Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

De rol van evaluatie voor loopbaanontwikkeling

Hoofdstuk

Met nieuwe taken en rollen kan het beroep voor leraren aantrekkelijk en motiverend blijven. Maar in de meeste gevallen is niet iedere rol voor iedere leraar beschikbaar. Er kan nu eenmaal maar een beperkt aantal rekencoördinatoren of MR-leden in een school zijn. Bovendien vragen nieuwe rollen ook nieuwe competenties. Om te kijken welke rol voor welke leraar geschikt is, gebruiken scholen diverse vormen van evaluatie of beoordeling. Die kunnen summatief zijn, bijvoorbeeld wanneer er meer kandidaten zijn dan beschikbare plekken, maar ook formatief. In dat laatste geval is het geven van feedback een impuls voor verdere competentie-ontwikkeling.

In dit hoofdstuk beschrijf ik hoe evaluatie, beoordeling en feedback een bijdrage kunnen leveren aan loopbaanontwikkeling van leraren. De term ‘evaluatie’ geldt hierbij als verzamelterm voor allerlei vormen van summatieve of formatieve beoordeling. Overigens is er nog weinig onderzoek beschikbaar waarin evaluatie van leraren expliciet in verband wordt gebracht met loopbaanontwikkeling en loopbaanbeslissingen door leraren of schoolleiders. Dit hoofdstuk is daarom grotendeels gebaseerd op de uitkomsten van een seminar van de Working Group Schools van de Europese Commissie over deze thematiek (ET2020 Working Group Schools, 2019).

Referentie Snoek, M. (2020). De rol van evaluatie voor loopbaanontwikkeling. In A. Ros, F. Geijsel, J. Dengerink, & B. de Wit (Eds.), Leraar: Een professie met perspectief 3: Een leeromgeving voor leraren (Vol. 2, pp. 79-87). (Leraar: Een professie met perspectief; Vol. 3). ten Brink Uitgevers.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 februari 2020