Promotieonderzoek van Desiree Agterberg
Geschiedenis van de wiskunde als bron voor betekenisvol reken- en wiskundeonderwijs
ProjectGeschiedenis van de wiskunde maakt geen deel uit van wiskundecurriculum in het VO, maar wel van de verplichte kennisbasis voor leraren (bachelor en master). Het doel daarvan is dat leraren meer achtergrondkennis hebben over hun vak en die kennis ook vakdidactisch weten te benutten.
Geschiedenis van de wiskunde kan op verschillende manieren het wiskundeonderwijs verrijken. Bijvoorbeeld door het versterken van de motivatie van leerlingen voor het vak, door vakoverstijgende inhouden en vaardigheden aan te bieden, maar ook bijdragen aan het beter begrijpen van de wiskunde zelf.
In dit promotieonderzoek wordt met name gekeken naar de manier waarop de geschiedenis van de wiskunde ervoor kan zorgen dat leerlingen op een hoger cognitief niveau met het vak wiskunde bezig zijn. Leraren-in-opleiding worden getraind om lessen te ontwerpen waarin geschiedenis van de wiskunde bewust voor dit doeleinde wordt ingezet.
Naam onderzoeker |
Mw. D.A. Agterberg (Desiree) |
---|---|
Promotoren |
Prof. Dr. R.J. Oostdam (UvA) |
Co-promotor |
Dr. B.J.H. Zijlstra (UvA) |