Promotieonderzoek van Aisa Amagir
Financiële geletterdheid van jongeren
ProjectFinanciële geletterdheid wordt wereldwijd gezien als een essentiële vaardigheid om te kunnen functioneren in een steeds complexere maatschappij en dus als een essentieel onderdeel van het onderwijs dat op die maatschappij voorbereidt.
Korte beschrijving van het onderzoek
Bij financiële geletterdheid gaat het om dagelijkse geldzaken die samenhangen met het eigen persoonlijke leven, zoals budgetteren, sparen, lenen en verzekeren.
Het doel van dit onderzoek is te weten komen welke effecten financiële educatie heeft op de financiële geletterdheid van 15-jarigen. Hierbij gaat het om de toepassing van financiële kennis, vaardigheden en attituden in alledaagse zaken.
Over Aisa Amagir
Aisa Amagir is sinds 2003 als lerarenopleider economie verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam in de bachelor- en masterlerarenopleiding.
Daarnaast heeft zij lessen geschreven voor het Ruud de Moor Centrum en is ze mede-auteur van het katern denkvaardigheden binnen het economieonderwijs.
Sinds september 2013 is Aisa werkzaam als onderzoekster voor de kenniskring didactiek van de maatschappijvakken, waar ze onderzoek doet naar transfer of learning.
Onderzoeker: | A. (Aisa) Amagir, MeD |
Promotoren: | Prof. dr. H. (Henriëtte) Maassen van den Brink, |
Prof. dr. W.N.J. (Wim) Groot | |
Co-promotor: | Dr. A. (Arie) Wilschut |