PhD research project Ilham Bouisaghouane
The Dutch Black Hole Consortium: Hoe kan moderne wetenschap het leren van concepten in het basisonderwijs ondersteunen om leerlingen van alle achtergronden te motiveren en te betrekken?
ProjectHet Dutch Black Hole Consortium (DBHC) is een groot, interdisciplinair consortium dat baanbrekend onderzoek uit uiteenlopende vakgebieden zoals astronomie, techniek en geologie samenbrengt om ons begrip van zwarte gaten en zwaartekrachtgolven te vergroten. Het DBHC heeft ook een ambitieus educatief project om de resultaten van onderzoek in te zetten voor zowel formeel als informele onderwijs.
Dit PhD-project gaat onderzoeken hoe geavanceerde wetenschappelijke onderwerpen kunnen worden gebruikt als didactisch hulpmiddel om leerlingen te ondersteunen bij wetenschappelijk denken en conceptontwikkeling. Het project zal voortbouwen op de interactieve toepassing die ontworpen is in het Minds-On project (https://www.minds-on.nl/) om hands-on/minds-on leren te stimuleren door een combinatie van praktische activiteiten en interactieve kennisrepresentaties. Het PhD onderzoek betreft vier thema's.
- Thema één richt zich op hoe interactieve diagrammen kunnen helpen om het leren van concepten te sturen tijdens praktische opdrachten.
- Thema twee onderzoekt hoe de lessen met interactieve diagrammen kunnen worden aangepast om leerlingen van diverse achtergronden te motiveren en te betrekken om zo de leerresultaten te verbeteren.
- In het derde thema onderzoekt hoe de didactische aanpak kan worden aangepast voor gebruik in informele leeromgevingen zoals wetenschapsmusea.
- Tot slot onderzoekt thema vier wat de stand-van-zaken is met betrekking tot sterrenkundeonderwijs met als doel om mogelijkheden voor toekomstig onderwijs, en waar nodig educatief onderzoek, te identificeren.
Onderzoeker | Ilham Bouisaghouane |
---|---|
Promotor | Prof. dr. I (Ionica) Smeets, Department of Science Communication and Society, Universiteit, Leiden. |
Co-promotoren | Dr. J. (Joanna) Holt, Faculteit Onderwijs en Opvoeding, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam Dr. B. (Bert) Bredeweg, Faculteit Onderwijs en Opvoeding, Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam Dr. P.M. (Pedro) Rodriques Dos Santos Russo, Sterrewacht Leiden, Universiteit, Leiden. |