Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

“First-generation student”: a helpful or stigmatising label in Dutch student life?

Project

In dit korte artikel onderzoekt Lieve de Coninck deze vraag aan de hand van voorbeelden uit een recent participatief onderzoek tijdens de introductie van nieuwe studenten – in het bijzonder degenen die voor het eerst in hun familie naar het hoger onderwijs gaan ook wel 'eerstegeneratiestudenten' – aan de Hogeschool van Amsterdam.

Hoe verhoudt een concept als 'eerstegeneratiestudent' zich tot de eigen verhalen van studenten over wie ze zijn? Kan het nuttige nieuwe manieren openen voor mensen om zichzelf te begrijpen en te herpositioneren in het licht van ongelijkheid? Of is het vooral het opnieuw stigmatiseren en misschien zelfs reactiveren van trauma's uit het verleden? Nadenken over het sociale leven van wetenschappelijke categorieën en labels helpt om ze nauwkeuriger te gebruiken, en zonder onnauwkeurige veronderstellingen van neutraliteit of isolatie van andere sociale dynamieken. Maar misschien nog belangrijker: het helpt te begrijpen hoe ze de mensen waarnaar verwezen wordt wel of niet te dienen.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 17 juli 2024

Project Info