Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Beloften Studentbegeleiding

Externe analyse hogescholen

15 sep 2024 11:35 | Faculteit Onderwijs en Opvoeding

Het Project ‘Studentbegeleiding (SB) op maat’ is in september 2023 in opdracht van het CvB van start gegaan. Een belangrijk onderdeel van dit project is het formuleren van een belofte: “Wat mag een student op de HvA redelijkerwijs verwachten aan studentbegeleiding?”

Op basis van een externe analyse bij andere hogescholen, heeft de projectgroep een conceptbelofte Studentbegeleiding geformuleerd, waarin wederzijdse verwachtingen van student en docent zijn opgenomen.

De beloftes gaan over het recht van de student op een begeleider gedurende zijn hele studie, die de student begeleidt in zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling. Met aandacht voor studentsucces en studentenwelzijn, oog voor de ontwikkeling van talenten, nadruk op zelfregie en het je thuis voelen (sense of belonging, studentbinding).

Na de zomervakantie wordt dit aangevuld met feedback van diverse stakeholders, zoals de CMR, OC’s, decanen, opleidingsmanagers, docenten/sb’ers, studentendecanen en studenten.