Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Lector Catherine van Beuningen benoemd tot bijzonder hoogleraar

3 sep 2024 09:16 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Per 1 september is Catherine van Beuningen benoemd tot bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en tweetalig onderwijs aan de UvA. Van Beuningen is persoonlijk lector Taalontwikkeling en Meertaligheid binnen het Kenniscentrum van de faculteit Onderwijs en Opvoeding van de HvA. Vanuit haar UvA-leerstoel richt Van Beuningen zich de komende vijf jaar op de vraag hoe scholen kinderen en jongeren het beste kunnen voorbereiden op een wereld die steeds ‘kleiner’ en ingewikkelder wordt. De leerstoel wordt ondersteund door Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs.

In een maatschappij die steeds internationaler, diverser en complexer wordt, komen we steeds vaker in aanraking met mensen met verschillende achtergronden en culturen. Hoe leren we toekomstige generaties daarmee om te gaan? Hoe maken we van hen kritische, betrokken wereldburgers? Van Beuningen: “Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren de ander te begrijpen en zelf ook door anderen begrepen te worden. Daarvoor moeten ze kennis, vaardigheden en houdingen ontwikkelen die hen helpen over hun eigen grenzen heen te kijken. Meertalige competenties spelen daarbij een grote rol.”

Gecombineerde functie

Naast haar aanstelling als hoogleraar aan de UvA en persoonlijk lector binnen het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding geeft Catherine binnen het Centre of Expertise Urban Education samen met Daniela Polišenská leiding aan de programmalijn ‘Verborgen kennisbronnen’. Vanuit die rol initieert zij onderzoeks- en professionaliseringsprojecten rondom de vraag hoe leraren en pedagogen alle kennis, vaardigheden, talenten en perspectieven van kinderen en jongeren kunnen erkennen en benutten. Met deze combinatie van functies en rollen kan Van Beuningen de expertise die op de verschillende plekken aanwezig is samenbrengen. 'Ik kijk ernaar uit om samen te werken met collega’s en studenten van zowel de hogeschool als de universiteit. Deze gecombineerde functie biedt een unieke kans om de sterke punten van het FOO-kenniscentrum, het CoE Urban Education en de UvA te benutten.'

Nauwe samenwerking met scholen

Voor haar onderzoekslijn van de UvA-leerstoel zal Van Beuningen nauw samenwerken met scholen, vooral uit de netwerken van Nuffic, om onderzoeksvragen te formuleren die direct relevant zijn voor de onderwijspraktijk. 'Onderwerpen als diversiteit en sociale rechtvaardigheid krijgen expliciete aandacht in onderwijs over wereldburgerschap. Een belangrijke vraag is op welke manier zo’n focus een positieve bijdrage kan leveren aan inclusie en gelijke kansen,' legt ze uit.

Over Nuffic

Nuffic is de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Nuffic werkt samen met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Europese Commissie. De ambitie van deze organisatie is dat alle leerlingen en studenten internationale competenties kunnen opdoen, in het buitenland of in eigen land. Dit zodat ze zijn voorbereid op de samenleving, de arbeidsmarkt van de toekomst en de mondiale uitdagingen van deze tijd.

Het bericht ‘Het is belangrijk dat kinderen leren over hun eigen grenzen heen te kijken’ is ook te lezen op de website van de Universiteit van Amsterdam.